2016
2017
2016
2016
'Wat een goede schrijfster is Nelleke Noordervliet toch. Ze greep me vanaf de eerste pagina bij de kladden en ik heb haar boek in één ruk uitgelezen.' – Mieke van der Weij in NCRV-gids
'Nelleke Noordervliet is een schrijver die al vanaf haar debuut – het gefingeerde dagboek van Multatuli’s vrouw, Tine – het genre van de roman op alle mogelijke manieren verkent, binnenstebuiten keert, leven in blaast. [...] Aan het eind van de dag is een veelomvattende roman, die een hang naar ronde woorden combineert met een onverhoeds intieme intensiteit.' – Marja Pruis in De Groene Amsterdammer
‘een geweldig geschreven, slimme en interessante roman’ – Jet Steinz, HP de tijd
'Pijnlijke kwesties. Katharina omzeilt ze niet in deze rijke, analytische roman over ouder worden, falen en doorleven, over schuld en verantwoordelijkheid.' – Opzij
'Aan het eind van de dag [is] een uitstekende en bijzonder onderhoudende roman geworden.' **** – NRC Next
'Noordervliet excelleert in het genre. Aan het eind van de dag is de schrijfster op haar best.' – Telegraaf
'De toon is een van de grootste krachten van Aan het eind van de dag. Kat is gedecideerd, vlijmscherp en zelfverzekerd. [...] Kat is een vrouw die weet hoe de hazen lopen. Misschien wel te goed - en dat maakt haar een sterk personage. Want een ding wordt duidelijk in deze roman vol schijnbewegingen: hoe er uit een enkel mensenleven [...] een hele reeks coherente verhalen te destilleren is.' **** – NRC Handelsblad
'Krachtige roman over de grote vraag: hoe weet je of je de juiste keuzes hebt gemaakt in het leven?' – LINDA.
‘een spannend, tragisch en ontroerend verhaal’ – Jet Steinz, HP de tijd
Nelleke Noordervliet (Rotterdam, 1945) is alom geprezen als een van de veelzijdigste, stilistisch vaardigste schrijvers in de
hedendaagse Nederlandse literatuur. Ze studeerde Nederlands in Leiden en Utrecht. Rond 1980 begon ze aan een fictief dagboek van Multatuli’s eerste vrouw, barones Everdina Huberta van Wijnbergen. Het boek verscheen uiteindelijk in 1987 als 'Tine of De dalen waar het leven woont'. Vervolgens publiceerde ze veelgeprezen romans als 'Het oog van de engel', 'De naam van de vader', 'Uit het paradijs', 'Pelican Bay', 'Snijpunt' en 'Zonder noorden komt niemand thuis', verhalen en novellen die bijeengebracht werden in 'Veeg teken'.
Behalve in romans en verhalen uitte Noordervliets belangstelling voor geschiedenis zich ook in boeken als 'Altijd roomboter', over haar overgrootmoeder, en in boeken die ze schreef voor het Rijksmuseum en voor de Amstelhof. In 2012 verscheen de roman 'Vrij man', de geschiedenis van de 17e eeuwse Menno Molenaar, jurist, arts en dubbelspion. In 2013 schreef Nelleke Noordervliet het Boekenweekessay, getiteld 'De leeuw en zijn hemd' en publiceerde ze 'Schatplicht', een essaybundel over de actualiteit van het verleden en de historiciteit van het heden.
In 2018 werd haar oeuvre bekroond met de Constantijn Huygens-prijs. De roman 'De val van Thomas G.' verscheen in 2020 en 'We kunnen dit', haar meest recente roman, verscheen in januari 2022.
Nelleke Noordervliet is columniste voor 'Trouw' en voor OVT. Haar boeken zijn meermaals genomineerd en bekroond en in verschillende talen vertaald. Op maandag 12 september a.s. ontvangt Nelleke Noordervliet de Gouden Ganzenveer 2022.
Voor meer informatie zie www.nellekenoordervliet.nl.
(Foto: Iris Planting)