Resultaten voor 'astrid h roemer'
Verken de wereld van astrid h roemer. Ontdek bestsellers, nieuwe releases en klassiekers. Lees recensies en koop direct online bij Donner. Blijf op de hoogte van nieuwe uitgaven en exclusieve aanbiedingen. Laat je inspireren door de verhalen van astrid h roemer!
-
Ik ga strijden moeder
gekozen gedichtenHet poëtische oeuvre van Astrid H. Roemer is niet groot, maar wel spannend, interessant, actueel en provocerend en gelukkig niet in een hokje te stoppen. Van Astrid H. Roemers poëzie zou je wel tien verschillende bloemlezingen kunnen samenstellen. Ik ga strijden moeder echter laat de ontwikkeling zien van de jonge activistische dichter tot de diva die in spannende vertelbeelden de lezer weet te betoveren. De voortdurende gedaanteverandering in de poëzie van Astrid H. Roemer vindt zijn voorlopige voltooiing in haar laatste bundel uit 2012. Zinnen zijn herkenbaar, maar de grens tussen de ene en de andere is vloeibaar. Deze bloemlezing bundelt gedichten van Astrid H. Roemer uit haar eerste bundel van 1970 tot en met haar jongste poëziepublicaties in literaire tijdschriften vanaf 2015 tot in 2020. Haar vroege poëzie heeft een wat bescheiden plaats en het latere dichtwerk krijgt meer ruimte. Zo wordt de groei zichtbaar van een dichter met een directe en persoonlijk geladen expressieve stem tot een intrigerende epische verteller die een eigen wereld creëert. Een dichter die haar gedachten en emoties vormgeeft, actievoert, haar solidariteit uit maar vooral het bestaan liefheeft. Astrid H. Roemer is natuurlijk op de eerste plaats als prozaschrijver bekend en niet als dichter. In de luwte van het proza rijpt haar poëtische meesterschap. Haar poëzie is nauwelijks te vergelijken met die van welke Nederlandstalige dichter dan ook. Voor Roemer is een gedicht een manier om met de lezer te communiceren. In haar vroegste verzen kondigt zich alles al aan. Vrije verzen doortrokken van emotie, zelfs rebellie. Astrid H. Roemer blijkt dan al de taal in al zijn facetten en in al zijn poëtische nuances te beheersen. Alle registers van het gevoelsleven slaat ze aan: de woede, het heimwee, de moed, de nostalgie en het verdriet. Poëzie met een grote betrokkenheid bij het leven van mensen die in de ogen van de ‘doorsnee Nederlander’ ‘anders zijn’. Met elke bundel zet de verandering in Astrid H. Roemers poëzie door. Het verhaal wordt poëzie. De liederen worden vrije verzen, vrije verzen worden liederen. De voortdurende gedaanteverandering is vanaf het begin een kenmerk van haar poëzie en ze eindigt voorlopig in pure muzikaliteit, taligheid en vormkracht. Het is een bijna mythologische gedaanteverandering. Astrid H. Roemer (1947) debuteert onder het pseudoniem Zamani in 1970 met de dichtbundel Sasa. Ze breekt door naar een groot publiek met de roman Over de gekte van een vrouw (Uitgeverij In de Knipscheer, 1982). Inmiddels heeft ze een veertigtal titels op haar naam staan, in alle denkbare literaire genres: van gedichten tot novellen, romans, columns, toneelwerken, liederen, libretto’s en autobiografieën. Voor haar romans is ze in 2016 bekroond met de P.C. Hooftprijs en voor haar gehele oeuvre in 2021 met de Prijs der Nederlandse Letteren. Ik ga strijden moeder (2021) markeert haar 50-jarig schrijverschap.
€ 19,50 -
DealersDochter
Wat betekent het voor iemand om uit het Amazoneregenwoud over enorme rivieren via chaotisch Paramaribo te trekken naar een Europese wereldstad als Amsterdam? Brandon van zestien doet dat en zoekt vastberaden een weg naar beter. DealersDochter is een roman als een tijdcapsule, waar je overal in kunt schuiven en die je ook van achteren naar voren kunt lezen, omdat het verhaal van de inheemsen geen begin en geen eind kent. Het is alsof je in de jungle bent en de paden volgt die Astrid H. Roemer openlegt om iets te vinden van heling.Er is een Surinaamse moeder vermoord in een Nederlandse stad en het lijk is weggemaakt. Twee jonge vaders voelen zich betrokken vanwege hun relatie met drugs. Maar hoe geborgen ben je bij je eigen familie als dochter van een moordverdachte? Hoe kun je vergeten dat je een moeder hebt die is gedood in haar eigen huis terwijl je in de kinderwagen lag te slapen met je vader dichtbij? Is het mogelijk om buiten je geboorteland ergens ‘veilig thuis’ te zijn als je zwart bent en is levensgeluk breekbaar en te herstellen?In deze kleine roman van Astrid H. Roemer, de auteur van Gebroken Wit (roman, 2019), zijn de mogelijkheden grenzeloos.Astrid H. Roemer (Paramaribo, 1947) brak in Nederland door met Over de gekte van een vrouw, een experimentele roman over de complexiteit van het vrouw-zijn. In de jaren negentig schreef zij drie dekolonisatieromans. Zij wordt zowel in Suriname als in Nederland geprezen om haar scherpzinnige interventies in het publieke debat en haar eigenzinnigheid in het inmiddels uitgebreide oeuvre van poëzie, proza en dramateksten. In 2016 werd haar de P.C. Hooft-prijs toegekend, in 2021 ontving ze de Prijs der Nederlandse Letteren.Over Gebroken Wit:‘Het is opvallend hoe verfijnd Roemers gebruik van de monologue intérieur is geworden. Als een Caribische Virginia Woolf springt ze tussen de innerlijke levens van haar personages, die voelen, denken en geilen.’ De Volkskrant ****‘Pulserend proza van Caribische Couperus, Astrid Roemer.’ Trouw‘Gebroken Wit is prachtig van sfeer, je voelt de warmte, geuren en kleuren van Suriname. Roemer stipt belangrijke maatschappelijke thema’s aan, zoals het koloniale verleden, en er is veel aandacht voor de vele vrouwelijke personages.’ Opzij
€ 22,50 -
Over de gekte van een vrouw
De achttienjarige Noenka wordt, wanneer zij als lerares het nest verlaat, in een samenleving gezogen die vibreert van identiteiten, botsende levensovertuigingen, agressie en persoonlijke belangen. Na negen dagen scheidt zij van haar gewelddadige man Louis en begint ze verhoudingen die haar niet bieden wat ze zoekt. Er wordt over haar geroddeld tot zij niet veilig meer is. Haar ouderlijk huis valt langzaam uiteen door de kanker die haar moeder velt, waardoor zij moet terugkeren naar haar geboortedorp. Per toeval vindt zij een uitweg die haar levensgeluk schenkt. Over de gekte van een vrouw is een belangrijke roman over het vrouw-zijn in de jaren tachtig, waarin de koloniale geschiedenis van Suriname voelbaar wordt. Astrid H. Roemer (Paramaribo, 1947) brak in 1982 in Nederland door met Over de gekte van een vrouw, een experimentele roman over de complexiteit van de vrouwelijke identiteit. Met dit boek zorgde Roemer voor een compleet eigen geluid in de Nederlands-Caribische literatuur en veroverde daarmee een Europees lezerspubliek. Door de positie van het hoofdpersonage, dat ten onder gaat aan masculien-maatschappelijk normbesef, werd dit boek daarnaast een grote hit in de feministische wereld. Er werden ruim 40.000 exemplaren van verkocht. ‘Een naar binnen gekeerde roman vol erotiek en poëzie, tegen de achtergrond van de koloniale geschiedenis van Suriname. De thrillerachtige sfeer, gecombineerd met de poëtische beschrijving van de vrouwelijke binnenwereld, maakt het tot een heel bijzonder boek.’ Trouw ‘Een pornografische roman.’ Dineke Schouten ‘Van alle Nederlands schrijvende auteurs benadert Astrid Roemer het meest de principes van de “écriture féminine”, met het verschil dat zij in haar welbewust revolutionair omgaan met taal-, stijl- en beeldconventies bovendien haar zwart bewustzijn tot uitdrukking brengt.’ Hannemieke Stamperius, Opzij over ‘De beste vrouwenboeken’
€ 20,00 -
Vom Wahnsinn einer Frau
Paramaribo um 1950: Die junge Lehrerin Nunka wird von ihrer Familie mit Louis aus Curaçao verheiratet, doch schon bald wagt sie Unglaubliches: Nach nur neun Tagen flieht sie vor ihrem gewalttätigen Ehemann. Doch in Suriname gibt es keinen Platz für weibliche Selbstbestimmung: Ihre Eltern schicken sie weg, in ihrem Job wird sie gekündigt. Ihre verzweifelte Suche führt Nunka als Kindermädchen zu einer holländischen Familie, und zwischen ihr und der Hausherrin Gabrielle entbrennt eine fatale, verbotene Leidenschaft. Als wahnsinnig abgestempelt, mit Gefängnis und Irrenanstalt bedroht, müssen Nunka und Gabrielle zu viele Kämpfe führen, um gewinnen zu können. Erstmals 1979 erschienen, gilt "Vom Wahnsinn einer Frau" als Kultbuch der feministischen postkolonialen Literatur.
€ 28,00 -
Gebrochen-Weiß
In Surinam, der ehemaligen niederländischen Kolonie in Südamerika, mischen sich Sprachen und Religionen, Hautfarben und Ethnien. In Paramaribo leben die Frauen der Familie Vanta, drei Generationen, von der sterbenskranken Oma Bee bis zu Enkelin Imker, die sie liebevoll betreut, von Mutter Louise, die vier Kinder alleine großzieht, bis zu ihrer Tochter Heli, die wegen einer verbotenen Affäre in die Niederlande geschickt wird. Sie alle sind auf der Suche nach Zugehörigkeit, sie alle träumen von einem besseren Leben. "Gebrochen-Weiß" ist ein vielstimmiger Chor weiblicher Erzählungen, es wird geflüstert und geschrien, geweint und gejubelt. Astrid H. Roemers Sprache geht unter die Haut, eindringlich erzählt sie von Liebe und Tod, Familie und Trennung, Heimat und Verlust.
€ 28,00 -
En toch heradem ik
Haar 25 mooiste gedichten‘Zoals Hollanders dijken hebben gebouwd om de zee aan te kunnen, zo heeft Maya Angelou een leven lang gedichten geschreven om het geweld tegen te houden dat het bestaan van haarzelf, haar dierbaren en het persoonlijke leven van miljoenen onbekenden in de VS zocht en te vaak vond. En het is haar wonderlijk goed gelukt te blijven ademen en het leven te vieren tot het lijf zelf bezweek. Op 28 mei in het jaar 2014 stierf deze indrukwekkende dame bijna 90 jaar jong! Een zoon liet Maya Angelou achter en in haar nalatenschap ook veel bestsellergeld met een ton aan levenservaring en een enorm literair oeuvre waar wij maar geen genoeg van kunnen krijgen. Het is een eer en genoegen voor mij om 25 van haar mooiste gedichten te mogen bewerken voor een Nederlandstalig publiek en om me daarbij te verbeelden dat Maya Angelou fluistert: En toch heradem ik...’ – Astrid H. Roemer ‘Je zult horen wat de prijs is van het bestaan voor een zwarte vrouw. Zwart, bitter en beeldschoon spreekt zij over ons overleven.’ – James Baldwin
€ 17,99 -
Onmogelijk moederland
‘In de vuilnishopen van de slavernij, het kolonialisme en de moderne tijd heb ik gezocht naar niet-afbreekbare resten om mijn identiteit als Surinaams-Nederlandse vrouw opnieuw te beleven: de romantrilogie Gewaagd leven - Lijken op liefde - Was getekend vormt de secure literaire verwerking van een door mij uiterst gevreesde onderneming: het blootstellen van ervaren geweld, niet zozeer om slachtoffers van daders te onderscheiden maar om het geweld te laten oplichten als iets wat onlosmakelijk verbonden is met hoe de samenleving is ingericht. Mijn drie romans zijn gemaakt als borelingen die hoe dan ook patronen vernieuwen.’ Astrid H. Roemer Astrid H. Roemer (Paramaribo, 1947) brak in Nederland door met Over de gekte van een vrouw, een experimentele roman over de complexiteit van het vrouw-zijn. In de jaren negentig schreef zij drie dekolonisatieromans die zijzelf haar ‘drieling’ noemde: Gewaagd leven (1996), Lijken op liefde (1997) en Was getekend (1999), nu gebundeld als Onmogelijk moederland. Roemer werd in zowel Suriname als Nederland geprezen om haar lef en eigenzinnigheid in het inmiddels uitgebreide oeuvre van poëzie, proza en theaterteksten. ‘Astrid Roemer is de eerste schrijver die op een zelfbewuste en volkomen oorspronkelijk literaire manier stem gaf aan de postkolonialiteit van Nederland.’ Maaike Meijer ‘Vooral Lijken op liefde is nog steeds een ontzagwekkend boek dat zich afspeelt in wat toen nog een nabije toekomst was, het jaar 1999. Een na hevige etnische conflicten gevormde nieuwe Surinaamse regering heeft besloten om het land “schoongewassen” het nieuwe millennium in te laten gaan. Hoe moeten de Decembermoorden van 1982 worden verwerkt?’ Marja Pruis, De Groene Amsterdammer ‘Het lijkt erop dat Astrid Roemer, uiteraard op haar eigen wijze, bezig is met een project dat qua ambitie en vorm vergelijkbaar is met A.F.Th. van der Heijdens romancyclus De tandeloze tijd. De overeenkomst met Van der Heijdens epos zit hem onder andere in de opzet om via de beschrijving van uiteenlopende milieus, personages en hun sociale en geografische herkomst de kroniek van een epoche te geven. (…) In Lijken op liefde ontbreken de ingewikkelde fratsen en ondoorzichtige structuren, zodat Roemers schitterende beeldende taal volledig tot haar recht komt.’ ELSBETH ETTY, NRC HANDELSBLAD
€ 29,99 -
Gebroken Wit
Oma Bee, Louise, Heli, Imker, Babs, Audi. Familienaam Vanta. In Gebroken Wit zijn ze aan elkaar verwant als de kleuren van gebroken zonlicht. De kleinkinderen van grootmoeder Vanta-Julienne worden geconfronteerd met hun eigen kwetsbaarheid als ze haar noodgedwongen bijstaan in de turbulenties van het dagelijks leven. Moeder Louise heeft ervaren dat het uiterlijk geen feit is, maar een omstandigheid die informeert over een geschiedenis van georganiseerd geweld in Afrika, Europa, Azië. Ze wonen in een Zuid-Amerikaanse kuststad die door vrouwen tot bestaan wordt gebracht, op een grondgebied dat mannen met haar natuurlijke grenzen insluit. Vooral in familiekring en gezin zijn de gevolgen voelbaar: zusjes Ethel en Laura zijn afwezig en vader Anton leeft niet meer. Terwijl getracht wordt oma Bee overeind te houden, zoekt iedere jonge Vanta naar een land om van te houden, een volk om bij te horen, een droom om voor te leven. Amsterdam heeft veel gehad aan Paramaribo. En omgekeerd?Astrid H. Roemer (Paramaribo, 1947) ontving in 2016 de P.C. Hooft-prijs voor haar proza-oeuvre. Zij wordt zowel in Suriname als in Nederland geprezen om haar zinvolle inbreng in het publieke debat en haar eigenzinnigheid in het inmiddels uitgebreide oeuvre van poëzie, proza en dramateksten.Over Olga en haar driekwartsmaten:‘Astrid Roemer beantwoordt een eerbiedwaardige prijs met een eerbiedwaardig boek. Olga en haar driekwartsmaten is een Caribische Couperus.’TrouwOver Liefde in tijden van gebrek:‘Geweldig boek.’Erik Jan Harmens
€ 20,99 -
DealersDochter
E-bookWat betekent het voor iemand om uit het Amazoneregenwoud over enorme rivieren via chaotisch Paramaribo te trekken naar een Europese wereldstad als Amsterdam? Brandon van zestien doet dat en zoekt vastberaden een weg naar beter. DealersDochter is een roman als een tijdcapsule, waar je overal in kunt schuiven en die je ook van achteren naar voren kunt lezen, omdat het verhaal van de inheemsen geen begin en geen eind kent. Het is alsof je in de jungle bent en de paden volgt die Astrid H. Roemer openlegt om iets te vinden van heling. Er is een Surinaamse moeder vermoord in een Nederlandse stad en het lijk is weggemaakt. Twee jonge vaders voelen zich betrokken vanwege hun relatie met drugs. Maar hoe geborgen ben je bij je eigen familie als dochter van een moordverdachte? Hoe kun je vergeten dat je een moeder hebt die is gedood in haar eigen huis terwijl je in de kinderwagen lag te slapen met je vader dichtbij? Is het mogelijk om buiten je geboorteland ergens 'veilig thuis' te zijn als je zwart bent en is levensgeluk breekbaar en te herstellen? In deze kleine roman van Astrid H. Roemer, de auteur van Gebroken Wit (roman, 2019), zijn de mogelijkheden grenzeloos. Astrid H. Roemer (Paramaribo, 1947) brak in Nederland door met Over de gekte van een vrouw, een experimentele roman over de complexiteit van het vrouw-zijn. In de jaren negentig schreef zij drie dekolonisatieromans. Zij wordt zowel in Suriname als in Nederland geprezen om haar scherpzinnige interventies in het publieke debat en haar eigenzinnigheid in het inmiddels uitgebreide oeuvre van poëzie, proza en dramateksten. In 2016 werd haar de P.C. Hooft-prijs toegekend, in 2021 ontving ze de Prijs der Nederlandse Letteren.
€ 13,99 -
Gebroken Wit
E-bookOma Bee, Louise, Heli, Imker, Babs, Audi. Familienaam Vanta. In Gebroken Wit zijn ze aan elkaar verwant als de kleuren van gebroken zonlicht. De kleinkinderen van grootmoeder Vanta-Julienne worden geconfronteerd met hun eigen kwetsbaarheid als ze haar noodgedwongen bijstaan in de turbulenties van het dagelijks leven. Moeder Louise heeft ervaren dat het uiterlijk geen feit is, maar een omstandigheid die informeert over een geschiedenis van georganiseerd geweld in Afrika, Europa, Azië. Ze wonen in een Zuid-Amerikaanse kuststad die door vrouwen tot bestaan wordt gebracht, op een grondgebied dat mannen met haar natuurlijke grenzen insluit. Vooral in familiekring en gezin zijn de gevolgen voelbaar: zusjes Ethel en Laura zijn afwezig en vader Anton leeft niet meer. Terwijl getracht wordt oma Bee overeind te houden, zoekt iedere jonge Vanta naar een land om van te houden, een volk om bij te horen, een droom om voor te leven. Amsterdam heeft veel gehad aan Paramaribo. En omgekeerd? Astrid H. Roemer (Paramaribo, 1947) ontving in 2016 de P.C. Hooft-prijs voor haar proza-oeuvre. Zij wordt zowel in Suriname als in Nederland geprezen om haar zinvolle inbreng in het publieke debat en haar eigenzinnigheid in het inmiddels uitgebreide oeuvre van poëzie, proza en dramateksten. Over Olga en haar driekwartsmaten: 'Astrid Roemer beantwoordt een eerbiedwaardige prijs met een eerbiedwaardig boek. Olga en haar driekwartsmaten is een Caribische Couperus.' TROUW Over Liefde in tijden van gebrek: 'Geweldig boek.' ERIK JAN HARMENS
€ 11,99 -
Onmogelijk moederland
gewaagd leven, lijken op liefde, was getekendE-book‘In de vuilnishopen van de slavernij, het kolonialisme en de moderne tijd heb ik gezocht naar niet-afbreekbare resten om mijn identiteit als Surinaams-Nederlandse vrouw opnieuw te beleven: de romantrilogie Gewaagd leven - Lijken op liefde - Was getekend vormt de secure literaire verwerking van een door mij uiterst gevreesde onderneming: het blootstellen van ervaren geweld, niet zozeer om slachtoffers van daders te onderscheiden maar om het geweld te laten oplichten als iets wat onlosmakelijk verbonden is met hoe de samenleving is ingericht. Mijn drie romans zijn gemaakt als borelingen die hoe dan ook patronen vernieuwen.’ Astrid H. Roemer Astrid H. Roemer (Paramaribo, 1947) brak in Nederland door met Over de gekte van een vrouw, een experimentele roman over de complexiteit van het vrouw-zijn. In de jaren negentig schreef zij drie dekolonisatieromans die zijzelf haar ‘drieling’ noemde: Gewaagd leven (1996), Lijken op liefde (1997) en Was getekend (1999), nu gebundeld als Onmogelijk moederland. Roemer werd in zowel Suriname als Nederland geprezen om haar lef en eigenzinnigheid in het inmiddels uitgebreide oeuvre van poëzie, proza en theaterteksten. Quotes: ‘Astrid Roemer is de eerste schrijver die op een zelfbewuste en volkomen oorspronkelijk literaire manier stem gaf aan de postkolonialiteit van Nederland.’ Maaike Meijer ‘Vooral Lijken op liefde is nog steeds een ontzagwekkend boek dat zich afspeelt in wat toen nog een nabije toekomst was, het jaar 1999. Een na hevige etnische conflicten gevormde nieuwe Surinaamse regering heeft besloten om het land “schoongewassen” het nieuwe millennium in te laten gaan. Hoe moeten de Decembermoorden van 1982 worden verwerkt?’ Marja Pruis, de groene amsterdammer ‘Het lijkt erop dat Astrid Roemer, uiteraard op haar eigen wijze, bezig is met een project dat qua ambitie en vorm vergelijkbaar is met A.F.Th. van der Heijdens romancyclus De tandeloze tijd. De overeenkomst met Van der Heijdens epos zit hem onder andere in de opzet om via de beschrijving van uiteenlopende milieus, personages en hun sociale en geografische herkomst de kroniek van een epoche te geven. (…) In Lijken op liefde ontbreken de ingewikkelde fratsen en ondoorzichtige structuren, zodat Roemers schitterende beeldende taal volledig tot haar recht komt.’ Elsbeth Etty, nrc handelsblad
€ 14,99 -
Over de gekte van een vrouw
E-bookDe achttienjarige Noenka wordt, wanneer zij als lerares het nest verlaat, in een samenleving gezogen die vibreert van identiteiten, botsende levensovertuigingen, agressie en persoonlijke belangen. Na negen dagen scheidt zij van haar gewelddadige man Louis en begint ze verhoudingen die haar niet bieden wat ze zoekt. Er wordt over haar geroddeld tot zij niet veilig meer is. Haar ouderlijk huis valt langzaam uiteen door de kanker die haar moeder velt, waardoor zij moet terugkeren naar haar geboortedorp. Per toeval vindt zij een uitweg die haar levensgeluk schenkt. Over de gekte van een vrouw is een belangrijke roman over het vrouw-zijn in de jaren tachtig, waarin de koloniale geschiedenis van Suriname voelbaar wordt. Astrid H. Roemer (Paramaribo, 1947) brak in 1982 in Nederland door met Over de gekte van een vrouw, een experimentele roman over de complexiteit van de vrouwelijke identiteit. Met dit boek zorgde Roemer voor een compleet eigen geluid in de Nederlands-Caribische literatuur en veroverde daarmee een Europees lezerspubliek. Door de positie van het hoofdpersonage, dat ten onder gaat aan masculien-maatschappelijk normbesef, werd dit boek daarnaast een grote hit in de feministische wereld. Er werden ruim 40.000 exemplaren van verkocht. Quotes: ‘Een naar binnen gekeerde roman vol erotiek en poëzie, tegen de achtergrond van de koloniale geschiedenis van Suriname. De thrillerachtige sfeer, gecombineerd met de poëtische beschrijving van de vrouwelijke binnenwereld, maakt het tot een heel bijzonder boek.’ trouw ‘Een pornografische roman.’ dineke schouten ‘Van alle Nederlands schrijvende auteurs benadert Astrid Roemer het meest de principes van de “écriture féminine”, met het verschil dat zij in haar welbewust revolutionair omgaan met taal-, stijl- en beeldconventies bovendien haar zwart bewustzijn tot uitdrukking brengt.’ hannemieke stamperius, opzij over ‘De beste vrouwenboeken’
€ 11,99