Hoe krijg je leerlingen echt betrokken bij de les? Als leraar heb je daar zeker invloed op!
Volgens Robert Marzano spelen voor leerlingen vier factoren een grote rol:
- Emoties: hoe voel ik me?
- Interesse: ben ik geïnteresseerd?
- Relevantie: is dit belangrijk?
- Doeltreffendheid: kan ik dit?
In dit boekje maak je kennis met deze vier factoren. De beknopte uitgave is afgeleid van het boek
Betrokkenheid!, waarin Marzano de vier factoren verder uitdiept en 16 concrete lesstrategieën geeft om de betrokkenheid van leerlingen aanzienlijk te vergroten.
Dr. Robert J. Marzano is medeoprichter en CEO van Marzano Research Laboratory in Denver, Verenigde Staten. In veertig jaar in het onderwijs heeft hij als spreker en trainer met vele leraren gewerkt en hij heeft meer dan 30 boeken en 150 artikelen geschreven. Onderwerpen die veel in zijn werk zijn terug te vinden, zijn instructie, toetsen, bepalen en invoeren van methodieken, cognitie, effectief leidinggeven en schoolleiding. Boeken van zijn hand zijn onder andere The Art and Science of Teaching (in Nederland uitgebracht onder de titel De kunst en wetenschap van het lesgeven), Leaders of Learning, On Excellence in Teaching, Effective Supervision, The Classroom Strategies Series, Using Common Core Standards to Enhance Classroom Instruction and Assessment, Vocabulary for the Common Core en Teacher Evaluation That Makes a Difference. Zijn praktische vertalingen van de meest recente onderzoeksresultaten en theorieën naar de alledaagse praktijk zijn over de hele wereld bekend en worden overal door leraren en schoolleiding gebruikt. Hij heeft zijn bachelor behaald op het Iona College in New York, een master op de Seattle University en een doctoraat aan de University of Washington.