Categoriebanner nieuw Boeken

Namaak, vervalsing en diefstal van kunstwerken

Bekijk ons aanbod Namaak, vervalsing en diefstal van kunstwerken

15 resultaten
  1. De kunstdief
    1. Michael Finkel

    De kunstdief

    Het verhaal van de man die onder meer in België en Nederland meer dan 300 kunstwerken stal

    De kunstdief van Michael Finkel beschrijft een van de meest opmerkelijke waargebeurde misdaadverhalen van de eenentwintigste eeuw. Al eeuwenlang worden kunstwerken over de hele wereld op ontelbare manieren gestolen, maar niemand is zó succesvol als meesterdief Stéphane Breitwieser. In bijna acht jaar tijd pleegde Breitwieser meer dan tweehonderd roofovervallen in musea en kathedralen in heel Europa, waaronder ook in Nederland en in België. Samen met zijn vriendin, die op de uitkijk stond, stal hij meer dan 250 objecten. Maar in tegenstelling tot de meeste dieven stal hij nooit voor geld. Breitwieser stal uit pure passie voor kunst en bewaarde al zijn schatten in een geheime kamer waar hij ze kon bewonderen. Tot een laatste daad van overmoed alles deed instorten…

    € 22,99
  2. De gestolen Van Goghs
    1. Lex Boon

    De gestolen Van Goghs

    Het verhaal achter de sensationele diefstal van Lentetuin en 47 andere Van Goghs

    Om de spannende verhalen achter de roof van tientallen Van Goghs te achterhalen duikt journalist Lex Boon in internationale archieven, wint hij informatie in bij musea en spreekt hij met de beroemde kunstdetective Arthur Brand en met voormalig kunstdieven Als museum Singer Laren slachtoffer wordt van een kunstroof, staat journalist Lex Boon de volgende middag te luisteren naar een ontredderde museumdirecteur. In een poging om hem enigszins gerust te stellen, probeert Boon uit te zoeken hoe groot de kans is dat Van Goghs Lentetuin terugkeert en hoelang dat naar verwachting zal duren. Een ingewikkelde zoektocht naar dat antwoord leidt langs meer dan twintig Van Gogh-roven, met veel opmerkelijke verhalen: van guerrillastrijders in Venezuela tot een dronken Britse zeeman in Parijs. Boon zoekt contact met voormalige Van Gogh-rovers, zoals de tramconducteur die dertig jaar geleden verantwoordelijk was voor de diefstal van twintig schilderijen uit het Van Gogh Museum. Ondertussen onderhoudt Boon nauw contact met twee rivaliserende kunstdetectives, die uiteenlopende theorieën hebben over wat er met Lentetuin is gebeurd, en ziet hij de museumdirecteur worstelen met de donkere kant van de kunstwereld. Over Lentetuin blijft het lang stil, maar wanneer iemand wordt opgepakt voor de roof uit Singer Laren, wordt langzaam duidelijk wat er is gebeurd. Nu moet het schilderij alleen nog terugkeren. De boeken van Lex Boon in de pers ‘Meesterlijk boek, met wonderlijk veel plezier gelezen.’ DWDD ‘En potverdorie, wat een lekker boek is Ananas. Ik wist niet dat non-fictie over ananas zo’n pageturner kan opleveren. (…) Sla dit boek open en de zon begint te schijnen.’ de Volkskrant ‘Een intrigerend boek. Zijn stijl is geestig en speels. Dit boek is een verademing.’ NRC

    € 22,99
  3. Beroofd
    1. Julie-Marthe Cohen
    2. Mara Lagerweij

    Beroofd

    Persoonlijke verhalen over roof en restitutie

    Over de culturele en emotionele impact van roofkunst voor de Joodse gemeenschap in Nederland Verschijnt bij de tentoonstelling Beroofd in het Joods Museum en Nationaal Holocaustmuseum Het Joods Cultureel Kwartier en het Rijksmuseum organiseren de tentoonstelling Beroofd, een groot museaal project over door de nazi’s geroofd cultuurgoed van Joodse eigenaren in Nederland, specifiek gericht op kunst, Joodse boeken en rituele voorwerpen. De verhalen van Samuel Jessurun de Mesquita, Max Heppner, Dési Goudstikker, Louis Lamm en anderen geven deze eigenaren een gezicht en maken duidelijk dat het claimen en restitueren van Joods cultuurbezit ook nu betekenisvol is, en een vorm van rechtsherstel. In Beroofd wordt in acht aangrijpende persoonlijke verhalen duidelijk wat de emotionele impact is van deze roof, als onderdeel van een proces van ontmenselijking, en hoe dit onrecht tot op de dag van vandaag resoneert in de volgende generaties.

    € 27,50
  4. Meestervervalsers
    1. Bert Voskuil

    Meestervervalsers

    Tientallen kunstexperts vonden De Emmausgangers van Han van Meegeren een van de mooiste schilderijen van Vermeer. Eerder oordeelde kunsthandel Duveen vernietigend over hetzelfde doek: ‘this is a rotten fake.’ ‘Eenderde van alle kunst is vals’ stelt Arthur Brand, ‘s werelds bekendste kunstdetective, vast in zijn voorwoord. Onderzoeksjournalist Bert Voskuil dook in de schimmige wereld van de valse kunst en zocht naar de motieven en praktijken van deze criminele beroepsgroep. Meestervervalsers vertelt over de Nederlander Jobst Frese, met 20.000 werken de meest productieve vervalser ooit. En over de ongestrafte Eterman die gespecialiseerd was in Hollandse Meesters. Voskuil onthult in dit boek ook dat vervalser Geert Jan Jansen kunst die hij onder eigen naam verkoopt in China laat schilderen. In dit boek staat ook de geschiedenis van Mark Landis die talloze valse kunstwerken schonk aan musea waar ze jarenlang te bewonderen waren. En hoe kon het gebeuren dat kunstkenners vele miljoenen betaalden voor de doeken van John Myatt die hij met supermarktverf schilderde? Waarom verstopte Tom Keating boobytraps in zijn vervalsingen, zodat als er een x-ray opname van werd gemaakt, het woordje ‘fake’ oplichtte? Voskuil schreef de beste, onwaarschijnlijkste, gekste, spannendste, maar altijd waargebeurde verhalen over de grootste meestervervalsers op. Velen van hen liepen uiteindelijk door toeval en onbenulligheid tegen de lamp. Onderzoeksjournalist en kunstliefhebber Bert Voskuil is auteur van Verfstreken, met anekdotes over schilders.

    € 21,99
  5. Het lege-vitrinesyndroom
    1. Jos van Beurden

    Het lege-vitrinesyndroom

    Lastige vragen over koloniale collecties

    Nederland en andere Europese landen zeggen bereid te zijn om roofkunst aan oud-koloniën terug te geven. Maar de daad bij het woord voegen blijkt lastig. In Het lege-vitrinesyndroom vertelt Jos van Beurden, deskundig in koloniale roofkunst, over drie grote obstakels bij teruggave van koloniaal bezit. Ondanks een veranderende houding beslissen Europese overheden nog altijd over het herkomstonderzoek naar de collecties en willen ze de zeggenschap erover nauwelijks afstaan aan hun oud-koloniën. Ook particuliere verzamelaars en kunsthandelaren opereren voorzichtig en houden zich angstvallig stil over hun objecten uit voormalige koloniën. Daar zitten geroofde stukken bij maar oud-koloniën hebben daar zelden weet van, laat staan dat zij weten hoe ze die kunnen claimen. En als eenmaal het besluit valt voorwerpen terug te brengen, dan doen zich vaak spanningen voor tussen regeringen enerzijds en lokale oud-eigenaren (etnische minderheden en oude vorstenhuizen) anderzijds. Wie is de rechtmatige eigenaar? Van Beurden laat zie hoe vandaag de dag met deze obstakels wordt omgegaan. Het lege-vitrinesyndroom helpt de discussie over restitutie van koloniaal erfgoed verder te brengen.

    € 20,99
  6. Picasso's keerzijde
    1. Mira Feticu

    Picasso's keerzijde

    De zoektocht naar een verloren kunstwerk

    Als een privédetective zoekt Mira Feticu eind 2018 naar de verloren gewaande Tête d’Arlequin van Picasso, een van de zeven kunstwerken die in 2012 door een Roemeense bende uit de Rotterdamse Kunsthal werden gestolen. Aanleiding voor de zoektocht is een anonieme brief die ze ontving, waarin vermeld stond waar de Picasso zich zou bevinden. Ze gaat onbesuisd, enthousiast en vol goede hoop op pad met bevriend schrijver Frank Westerman. Reizend door haar geboorteland Roemenië, van Boekarest tot de Donaudelta, werpt ze een schrijnend nieuw licht op deze nog altijd onopgeloste kunstroof. In een wervelende vertelling beschrijft Feticu hoe de zoektocht naar Tête d’Arlequin eindigt in een ontluistering: de brief bleek een stunt van twee Belgische theatermakers. Picasso’s keerzijde is naast een zoektocht ook een beschouwing over schoonheid en valsheid, kunst en werkelijkheid.

    € 21,99
  7. Gedichten om te Lezen in het Donker
    1. Martijn Benders

    Gedichten om te Lezen in het Donker

    Ieder establishment is dik in orde, maar dat van de Nederlandse literatuur spant ongetwijfeld de kroon: louter briljante dichtersgoden die zich inspannen om jonge honden en marginalen van prijzen en subsidies te voorzien en daartoe in kranten en op festivals aan deze mensen demonstreren hoe het dus niet hoort.  Geen wonder dat er geregeld akolieten opstaan die met dat zieke bedrijf iets te maken willen hebben. Maar dan zijn er twee mogelijkheden: of ze blijken inderdaad niet te weten hoe het hoort, of ze worden door de gevestigde orde, die wel van een robbertje euthanaseren houdt in genade omarmd en ingekapseld.  Piet Gerbrandy, de Groene Amsterdammer Soms verschijnt er tussen de moderne poëziegoden een bescheiden mannetje wiens werk niet echt uit de verf wil komen. Maar dat kun je ook als prettig ervaren. Wat betamelijke stilleventjes over levenloze objecten, enkele grijzige observaties, huis tuin en keukengedichten waar de honden eigenlijk geen brood van lusten. Kortom, gedichten die u het best in het donker kunt lezen. Deze dichter lijkt nog lang niet uitgeschreven. Next. ‘Dit is poëzie die zich iets aantrekt van een recensie in een blad als ”Awater”, waar vakgenoten elkaar vanuit een vaak andere achtergrond en poetica bespreken. Dit is poëzie waarbij je als lezer in vervoering raakt omdat je precies weet wat de volgende pagina gaat brengen.’ Pim te Bokkel, Awater ‘Steeds opnieuw weet hij de lezer te kutkammen door een volstrekt voorspelbare wending in zijn taalgebruik of in het situationele. Poëzie kortom, die bol staat van het platgetredene. Het knappe daaraan is dat zijn gedichten tegelijk totaal niet beklijven, al na een pagina weet je niet meer wat je voorheen eigenlijk las. Benders harkt de taal slaperig bijeen, herschikt de woorden vervolgens op geheel kuddevriendelijke wijze. Hij doet dat heel slordig en toch komt het bijna overal gekunsteld over.' Sander Mei - Passionate Magazine Het karakterloze met de mythische spankracht van een dweil verleent aan deze poëzie zijn afgezaagdheid. Het is poëzie die zich goed leent om op het podium voorgedragen te worden om nog beter uitdrukking te kunnen geven aan het invulbare karakter. Johan Reijmerink, over Sauseschritt, Meander 'Martijn Benders is een van de weinige dichters in Nederland die voor iedereen bang is. Hij werd dan ook vrijwel overal op het schild gehesen. Nederlandse dichters zijn helden, ze verliezen elkaar bij voortduring uit het oog.' Gerrit Komrij, Poëziekalender

    € 22,90
  8. Kunst voor das Reich
    1. Geert Sels

    Kunst voor das Reich

    Op zoek naar naziroofkunst uit België

    Tijdens de Tweede Wereldoorlog vond er een immense kunstroof plaats. Vanuit de bezette gebieden versleepten de nazi's kunst naar Duitsland om ambitieuze collecties op te zetten. Voor het eerst wordt dat verhaal voor België verteld. Hoe konden schilderijen van Memling, Van der Weyden, Brueghel, Jordaens en Cranach zomaar het land verlaten? De nazi's haalden woningen leeg, roofden kunst, dwongen eigenaars te verkopen en spendeerden miljoenen rijksmarken op de kunstmarkt. Na 8 jaar onderzoek legt Geert Sels de puzzelstukken bij elkaar die hij aantrof in archieven in Parijs, Den Haag, Koblenz en de grootste Belgische steden. Met doorgedreven speurwerk brengt hij de trajecten in kaart waarlangs de kunst werd weggehaald. Hij stelt vast dat verzamelaars, handelaars en veilinghuizen zonder veel terughoudendheid meegingen in de kunstverwerving van de nazi's. Na de oorlog vonden schilderijen uit België hun weg naar het Louvre, Tate Britain, het Getty Museum of de Yale Art Gallery. Nederland, Frankrijk, Duitsland en zelfs Rusland blijken nog altijd kunst te hebben die naar België had moeten terugkeren. Dat maakt het Belgische verhaal tot een internationaal verhaal. Andere werken kwamen wel terug en hangen nu in Belgische musea, maar zonder dat de rechtmatige eigenaars werden opgespoord. Waarom is dat niet gebeurd? In tegenstelling tot andere landen is België pijnlijk passief gebleven inzake naziroofkunst. Kunst voor das Reich brengt een ongemakkelijke waarheid en is een stresstest voor het overheidsbeleid. Vergeten dossiers komen bloot te liggen en de duistere kant van schilderijen in onze musea wordt belicht.

    € 39,99
  9. Ongemakkelijk erfgoed
    1. Jos van Beurden

    Ongemakkelijk erfgoed

    Koloniale collecties en teruggave in de Lage Landen

    Het kanon van de koning van Kandy, krachtbeelden uit Congo, de Benin-bronzen, Javaanse tempelbeelden: het is maar een greep uit een veelheid van voorwerpen die vaak op oneigenlijke wijze in bezit zijn gekomen van Nederlandse en Belgische musea en particuliere verzamelaars. En dan liggen hier ook nog menselijke resten uit koloniale gebieden. Sinds hun onafhankelijkheid roepen de voormalige koloniën om teruggave van verloren erfgoed. Daardoor voelt dit bezit steeds ongemakkelijker en zoeken regeringen en musea in Nederland en België manieren om waardevolle objecten terug te geven. Hoe en wanneer zijn deze voorwerpen hier gekomen, en waar zijn ze nu? Is het allemaal roofkunst? Hoe gaat teruggeven in zijn werk? Zijn er succesvolle voorbeelden? Moet iets ook terug als het hier niet gemist kan worden? De antwoorden op die vragen blijken verre van eenduidig. 'Jos van Beurden is de grote specialist op het gebied van koloniale roofkunst.' – Eric Dijkstra, BNN VARA 'Een monumentaal werk van hoge kwaliteit' – Guido Gryseels, directeur AfricaMuseum 'Van Beurden voert de lezer langs een bonte schouw van koloniale oorlogsbuit en verzameldrift.' – Eric Brassem, Trouw '"Ongemakkelijk erfgoed" zet aan tot genuanceerde stellingnames over veranderende culturele mores.' – Chris Reinewald, Museumtijdschrift 'In zijn verfrissend onbevooroordeelde boek Ongemakkelijk erfgoed, over Nederlandse en Belgische roofkunst vermijdt gelauwerd erfgoedherkomstonderzoeker Jos van Beurden gemakkelijke verontwaardiging. Door zijn eigen activiteiten weet hij dat diplomatie het meest uithaalt. Kunstroofpreventie vraagt om mentaliteitsverandering over en weer.' – De leesclub van alles 'Met deze publicatie is een grote stap gezet in het schrijven over Nederlandse en Belgische koloniale collecties en over de mogelijkheid een weg te banen voor de toekomst. Een aanrader voor eenieder die werkt met koloniale collecties of zich daarvoor interesseert.' – Hilde van den berg, Museumpeil

    € 28,99
  10. De gestolen Van Goghs
    1. Lex Boon

    De gestolen Van Goghs
    E-book

    Het verhaal achter de sensationele diefstal van Lentetuin en 47 andere Van Goghs

    Om de spannende verhalen achter de roof van tientallen Van Goghs te achterhalen duikt journalist Lex Boon in internationale archieven, wint hij informatie in bij musea en spreekt hij met de beroemde kunstdetective Arthur Brand en met voormalig kunstdieven Als museum Singer Laren slachtoffer wordt van een kunstroof, staat journalist Lex Boon de volgende middag te luisteren naar een ontredderde museumdirecteur. In een poging om hem enigszins gerust te stellen, probeert Boon uit te zoeken hoe groot de kans is dat Van Goghs Lentetuin terugkeert en hoelang dat naar verwachting zal duren. Een ingewikkelde zoektocht naar dat antwoord leidt langs meer dan twintig Van Gogh-roven, met veel opmerkelijke verhalen: van guerrillastrijders in Venezuela tot een dronken Britse zeeman in Parijs. Boon zoekt contact met voormalige Van Gogh-rovers, zoals de tramconducteur die dertig jaar geleden verantwoordelijk was voor de diefstal van twintig schilderijen uit het Van Gogh Museum. Ondertussen onderhoudt Boon nauw contact met twee rivaliserende kunstdetectives, die uiteenlopende theorieën hebben over wat er met Lentetuin is gebeurd, en ziet hij de museumdirecteur worstelen met de donkere kant van de kunstwereld. Over Lentetuin blijft het lang stil, maar wanneer iemand wordt opgepakt voor de roof uit Singer Laren, wordt langzaam duidelijk wat er is gebeurd. Nu moet het schilderij alleen nog terugkeren. De boeken van Lex Boon in de pers ‘Meesterlijk boek, met wonderlijk veel plezier gelezen.’ DWDD ‘En potverdorie, wat een lekker boek is Ananas. Ik wist niet dat non-fictie over ananas zo’n pageturner kan opleveren. (…) Sla dit boek open en de zon begint te schijnen.’ de Volkskrant ‘Een intrigerend boek. Zijn stijl is geestig en speels. Dit boek is een verademing.’ NRC

    € 12,99
  11. Het lege-vitrinesyndroom
    1. Jos van Beurden

    Het lege-vitrinesyndroom
    E-book

    Lastige vragen over koloniale collecties

    Nederland en andere Europese landen zeggen bereid te zijn om roofkunst aan oud-koloniën terug te geven. Maar de daad bij het woord voegen blijkt lastig. In Het lege-vitrinesyndroom vertelt Jos van Beurden, deskundig in koloniale roofkunst, over drie grote obstakels bij teruggave van koloniaal bezit. Ondanks een veranderende houding beslissen Europese overheden nog altijd over het herkomstonderzoek naar de collecties en willen ze de zeggenschap erover nauwelijks afstaan aan hun oud-koloniën. Ook particuliere verzamelaars en kunsthandelaren opereren voorzichtig en houden zich angstvallig stil over hun objecten uit voormalige koloniën. Daar zitten geroofde stukken bij maar oud-koloniën hebben daar zelden weet van, laat staan dat zij weten hoe ze die kunnen claimen. En als eenmaal het besluit valt voorwerpen terug te brengen, dan doen zich vaak spanningen voor tussen regeringen enerzijds en lokale oud-eigenaren (etnische minderheden en oude vorstenhuizen) anderzijds. Wie is de rechtmatige eigenaar? Van Beurden laat zie hoe vandaag de dag met deze obstakels wordt omgegaan. Het lege-vitrinesyndroom helpt de discussie over restitutie van koloniaal erfgoed verder te brengen.

    € 9,99
  12. De laatste Vermeer
    1. Jonathan Lopez

    De laatste Vermeer
    E-book

    De zaak van de beruchte kunstvervalser Han van Meegeren fascineert nog altijd. Na de Tweede Wereldoorlog werd hij opgepakt omdat hij een schilderij van Johannes Vermeer aan Hermann Goering zou hebben verkocht. In de gevangenis beweerde Van Meegeren dat hij dat doek zelf had geschilderd. Hij had Goering voor een gigantisch bedrag bedrogen en hij was dus geen collaborateur: hij had eigenlijk een verzetsdaad gepleegd. En die valse Vermeer was de enige niet, bekende Van Meegeren: ook de beroemde Emmaüsgangers, in 1937 gekocht door Museum Boijmans, was van zijn hand. Het was een fantastisch verhaal en het maakte het proces-Van Meegeren tot een ware mediasensatie, maar het was van A tot Z gelogen. Jonathan Lopez maakt in deze veelvuldig geprezen biografie gehakt van de mythe rond Van Meegeren. Van Meegeren was geen miskend genie, maar een leugenaar, een nazisympathisant en een collaborateur, die uitsluitend handelde uit eigenbelang. Hij wordt neergezet als een ingenieuze, door de wol geverfde oplichter, gewapend met een kwast. Lopez beschrijft zijn leven en dat van de kunsthandelaars en verzamelaars die tegen wil en dank in hem bleven geloven op een razend spannende manier. Nu verfilmd als The Last Vermeer, met o.a. Guy Pearce als Han van Meegeren, Claes Bang (The Square) en Vicki Krieps (Phantom Thread). Jonathan Lopez (1969) is een schrijver en kunsthistoricus uit New York. Hij schrijft over kunst en cultuur voor bladen als The Wall Street Journal, Apollo, The Boston Globe en De Groene Amsterdammer. 'Het boek illustreert mooi hoe het bedrog van Van Meegeren nog altijd tot de verbeelding spreekt. (...) Lopez heeft een indrukwekkende hoeveelheid onbekend materiaal boven tafel gehaald, dat onweerstaanbaar elegant wordt gepresenteerd.' NRC Handelsblad 'Mijn advies: haal een exemplaar van Lopez' fantastische nieuwe boek. Het is zo goed geschreven dat je erdoorheen raast.' Los Angeles Times 'De Van Meegeren-saga is grondig onderzocht, gefocust en neemt je mee de diepte in.' The New Yorker 'Dit is een geweldig boek over Han van Meegeren, zijn leven en zijn carrière als vervalser. Lopez heeft in zijn diepgravende onderzoek veel nieuw materiaal aan het licht gebracht, dat het oude beeld van de schelm, die de Nederlandse kunstelite én de nazi's bedonderde, volkomen onderuithaalt. Hij presenteert dat bovendien in een levendig en meeslepend verhaal.' Friso Lammertse, conservator Rijksmuseum

    € 14,99