In Carpe diem haakt Roman Krznaric in op het feit dat het motto van de Romeinse dichter Horatius nog altijd springlevend is. Maar ‘Pluk de dag’ is ook gekaapt door de consumentenindustrie en de mindfulnessbeweging. Zij hebben het motto vernauwd tot ‘Koop de dag’ en ‘Pluk het nu’. Krznaric wil het tweeduizend jaar oude motto heroveren op zijn kapers. Daarvoor schrijft hij de eerste cultuurgeschiedenis van Carpe diem. Hij laat zien hoe de slogan kan inspireren om je over te geven aan waarachtig genot, om spontane acties te verzinnen, en kansen te grijpen in het dagelijks leven én in de politiek. Wanneer kun je het best de dag plukken en wanneer niet?
Roman Krnaric is een sociaal filosoof die schrijft over de kracht van ideeën om verandering te creëren. Zijn werk werd in 25 talen vertaald en bevat meerdere internationale bestsellers, zoals Empathie, De wonderbox en De goede voorouder. Krnzaric werkt aan de Universiteit van Oxford en is oprichter van ’s werelds eerste Empathie Museum.