2021
2021
‘Hoe het boek ook getypeerd kan worden (portret, intellectuele zoektocht van twee zielsverwanten of een biografie), het is alleszins de moeite van het lezen waard.’ – Biografieportaal
‘Hartstochtelijk pleidooi voor architectuur als sociale opgave’ – Nederlands Dagblad
‘Brinkgreve’s sociologische blik brengt deze sociale kant van Hertzbergers architectuur overtuigend over het voetlicht, en haar boek raakt daarbij zowel aan actuele als universele kwesties.’
‘De bijzondere vorm (een langdurig tweegesprek) waarin Christien Brinkgreve haar portret van Hertzberger heeft gegoten, doet volledig recht aan de architect en de persoon: een man met een heldere visie en een interessante verteller. (…) Alleszins de moeite van het lezen waard.’ - Biografieportaal
‘Het boek biedt een goed beeld van Hertzberger en zijn visie op architectuur, maar ook van de achtergronden van zijn werk en zijn gedachtewereld. Hij stelt in zijn werk de mens centraal. Brinkgreve laat ook de opdrachtgevers, bewoners en gebruikers van zijn gebouwen aan het woord. Dit mooi uitgevoerde boek is een portret van de architect, dus geen biografie, maar alleszins het lezen waard.’ - NBD Biblion
‘Het is een levendig boek geworden, waarin hoofdpersoon én biograaf nadrukkelijk aanwezig zijn’ – Trouw Tijdgeest
CHRISTIEN BRINKGREVE (1949) schrijft op heldere en trefzekere wijze over vrouwen en mannen, ouders en kinderen, en plaatst hun ervaringen in de context van de tijd waarin ze leven. Naast essays en columns schreef ze onder meer De belasting van de bevrijding (1988), De vrouw en het badwater (1992), Van huis uit, samen met Bram van Stolk (1997) en Huismensen. In Vroeg mondig laat volwassen (2004) beschrijft Brinkgreve de poreus wordende grenzen tussen jeugd en volwassenheid. In 2006 verscheen Wie wil er nog moeder worden? In De ogen van de ander (2009) gaat Brinkgreve in op het belang van zelfkennis. In 2012 verscheen Het verlangen naar gezag, over vrijheid, gelijkheid en het verlies van houvast, in 2014 Vertel. Over de kracht van verhalen.
(Foto: Peter Smith)