Omschrijving
Als anno 2020 een Vlaamse regering geleid door Vlaamsnationalisten inzet op een Vlaamse canon, weet ze waarom. De natie moet verbeeld worden om te kunnen bestaan. Dat is altijd zo geweest. Na 1830 gaven historici, literatoren, musici en beeldende kunstenaars mee vorm aan een Belgische identiteit. In deze context ontwikkelde zich gaandeweg ook een Vlaams natievormingsproject in, naast en tegen de Belgische samenhorigheid. Vandaag vraagt de Vlaamse regering aan de publieke omroep en de film- en literatuurfondsen om de Vlaamse identiteit te versterken, terwijl Vlaamse nieuwsmedia dag in dag uit Vlaanderen letterlijk en fi guurlijk op de kaart zetten. Dit boek onderzoekt hoe media en cultuur worden ingezet voor de vorming van een Vlaamse natie, en dat al sinds de 19de eeuw, tot vandaag. Bruno De Wever en Gertjan Willems brachten historici, media- en communicatiewetenschappers, politicologen en taal- en letterkundigen samen om een interdisciplinair verhaal te vertellen over media en Vlaamse natievorming. Het boek bevat bijdragen van Kevin Absillis, Marnix Beyen, Daniël Biltereyst, Els De Bens, Benjamin De Cleen, Knut De Swert, Alexander Dhoest, Kris Humbeeck, Karin Raeymaeckers, Peter Van Aelst, Roel Vande Winkel, Sebastiaan Vandenbogaerde, Hilde Van den Bulck, Sarah Van Hoof en Karel Van Nieuwenhuyse.
Bruno De Wever is hoogleraar aan de Universiteit Gent en voorzitter van de Vakgroep Geschiedenis. Hij is lid van de Onderzoekgroep Sociale geschiedenis na 1970 en leidt het Instituut voor Publieksgeschiedenis. Hij publiceerde over Belgische geschiedenis, in het bijzonder over de geschiedenis van de Vlaamse beweging en de Tweede Wereldoorlog. Hij is hoofdredacteur van WT. Tijdschrift over de geschiedenis van de Vlaamse beweging. Gertjan Willems is docent filmstudies aan de departementen Letterkunde en Communicatiewetenschappen van de Universiteit Antwerpen. Daarnaast is hij postdoctoraal onderzoeker van het FWO aan de vakgroep Communicatiewetenschappen van de Universiteit Gent. Zijn onderzoeksinteresse gaat uit naar de Belgische filmgeschiedenis, filmadaptaties en de relatie tussen media en natievorming. In 2017 publiceerde hij het boek 'Subsidie, camera, actie! Filmbeleid in Vlaanderen (1964-2002)'.