Judith worstelt met wie ze is, wat ze wil en waar ze vandaan komt. Meer nog dan dat worstelt ze met haar achtergrond. Zonder vader en moeder groeide ze op bij haar oma, een Auschwitz-overlever. Inmiddels dementeert haar oma en leeft ze steeds meer in haar traumatische verleden. Om dichter bij haar oma te komen en haar verleden te begrijpen, gaat Judith als edelfigurant spelen in een film over de Tweede Wereldoorlog. Maar kan fictie de brug tussen die generaties, tussen slachtoffer en buitenstaander, wel slaan? In Draaidagen richt de verteller zich rechtstreeks tot haar oma. Ze vertelt niet alleen over de dagen op de set, maar ook over oma’s jeugd en geschiedenis. Door deze bijzondere vertelvorm zit Bianca Boer niet alleen de lezer dicht op de huid, maar staat ze toe dat Judith haar verwarde oma haar verhaal teruggeeft. En hebben we niet allemaal een verhaal nodig? Bianca Boer schreef met Draaidagen een ontroerende, ingenieuze debuutroman over trauma, de oorlog, familiebanden en verhalen.
‘In heldere zinnen schetst debutant Bianca Boer het samenzijn van twee ontheemden (…) even eenvoudig als ingenieus. – Jann Ruyters, Trouw Letter & Geest
‘(…) dit romandebuut [is] van een dusdanig niveau dat het nieuwsgierig maakt naar een volgend boek van Boer.’ – Douwe de Vries, Friesch Dagblad
‘Dit verhaal ontroert, zuigt je mee en zindert na. Een uiterst lovenswaardig romandebuut!’ – Metdeneusindeboeken.nl
‘Ik las deze roman met toenemende beklemming en met toenemende bewondering voor de ingenieuze opzet die dieper ingrijpt dan een abstract betoog over de fictionalisering van oorlogsmisdaden. Boer schreef een indrukwekkend boek over de verwerking van oorlog.' – Kees ’t Hart, De Groene Amsterdammer