2021
2021
In 'Een kleine cultuurgeschiedenis van de (grote) neus' neemt Caro Verbeek de lezer mee op een reis langs opvallende neuzen in de westerse kunst en cultuur. Van Michelangelo, Rembrandt en Gogol tot Barbie, Barbra Streisand en #sideprofileselfie. Verbeek laat zien hoezeer ons esthetische oordeel afhangt van culturele omstandigheden waarvan we ons vaak nauwelijks bewust zijn. Maar bovenal is het een lofzang op de neus, in al zijn vormen en afmetingen. Als student kunstgeschiedenis kwam Caro Verbeek in aanraking met een enorme variëteit aan prachtige neuzen: groot en klein, recht en gebogen, plat en puntig. In veel portretten bleken markante exemplaren nog eens extra te zijn aangezet door de kunstenaar.
Hoewel het hedendaagse schoonheidsideaal anders doet vermoeden, werd een grote neus in het verleden gezien als een indicator van intellect, moed, karakter en status. Zo werd het dodenmasker van Dante gemanipuleerd om hem een echte ‘dichtersneus’ te geven, was de beeltenis van Cleopatra’s adelaarsneus een politieke strategie en schreef de renaissancedichter Annibale Caro zelfs het lofdicht Nasea over de aanzienlijke neus.
‘Een kleine cultuurgeschiedenis van de (grote) neus is een in fijne verteltoon geschreven en mooi uitgegeven boek van kunsthistoricus Caro Verbeek, dat zijn titel helemaal waarmaakt.’ – Henk Maassen, Medisch Contact
‘Dit geweldig leuke boek laat zien welke rol de neus speelt in kunst en cultuur; van Rembrandt tot Barbra Streisand.’ – Nouveau
‘Macht, politiek en feminisme het komt allemaal terug in het fascinerende neuzenboek van kunsthistoricus Caro Verbeek. De kleine cultuurgeschiedenis van de (grote) neus is een stevig hart onder de riem voor iedereen die onzeker is over zijn reukorgaan’ – De Telegraaf
‘Een speelse en onderhoudende verkenning van ons (ideaal)beeld van de neus van de Klassieke Oudheid tot het heden.’– VPRO Gids
‘Verbeek heeft een prachtige en tot de verbeelding sprekende lofzang op de neus in de westerse kunstgeschiedenis geschreven.’ – Het Parool