Omschrijving
Wat zijn passende nationale symbolen voor een multicultureel land? Hoe gaan we om met de goede én slechte kanten van de eigen geschiedenis? Deze vragen staan in heel Europa op de voorgrond, maar in Duitsland liggen ze door het oorlogsverleden extra gevoelig. Voor een beeldend verhaal over deze zoektocht naar identiteit neemt journalist en historicus Merlijn Schoonenboom één omstreden locatie in Berlijn tot uitgangspunt. Het midden van de Duitse hoofdstad, het plein waar vanaf 2020 het herbouwde Berlijnse stadsslot zal openen, is steeds seismograaf van de maatschappelijke gevoeligheden geweest. In iedere periode komt de visie van de politieke elite er tot uitdrukking, maar ook de aanvallen van haar tegenstanders. Steeds opnieuw gaat het op deze plek om de grote vraag naar identiteit: wat is Duits?
Merlijn Schoonenboom (1974) woont sinds tien jaar in Berlijn. Hij werkte eerst als kunstredacteur en later als Duitsland-correspondent voor de Volkskrant, nu doet hij dat voor onder andere De Groene Amsterdammer. Hij schreef het veelgeprezen boek Waarom we ineens van de Duitsers houden (maar ze daar zelf van schrikken), waarvoor hij de Cultuurprijs Nederland Duitsland ontving, en De nimf en de bunny. De wonderbaarlijke reis van een schilderij van kunst naar kitsch en weer terug, dat genomineerd werd voor de Jan Hanlo Essayprijs 2017.