Description
Ton Greten is bewegingsontwerper Hij heeft meer dan 35 jaar ervaring in dansen en heeft DE G.E.M. METHODE ontwikkeld. Deze methode geeft je de mogelijkheid om bewegingen te analyseren en je eigen stijl en persoonlijkheid in je dans te ontwikkelen. Ton Greten is door zijn creatieve geest en open benadering één van ’s werelds meest gevraagde choreografen. Hij heeft decennia ervaring als internationaal professioneel danser, jurylid, leraar en choreograaf. Hij is mede-ontwikkelaar van de unieke App ChoreoMaker.com Hij werkt wereldwijd met dansers die zijn methode inmiddels met groot succes inzetten. Verder heeft hij 7 CD’s gemaakt onder de naam “Rhythm to result”. De GEM – Een methode die een nieuwe kijk op dans geeft !
Het verhaal van ‘De G.E.M.’ Mijn eerste kennismaking met dans. Toen ik 16 jaar oud was, had mijn moeder een idee: “mijn zoon moet leren stijldansen, dat hoort bij de opvoeding!” Eenmaal op de dansschool aangemeld, leerde ik als eerste een foxtrot (loop loop, zij sluit zij enz). Drie Jaar later begon ik met wedstrijddansen en daar ging het er veel serieuzer aan toe: ik moest mijn armen en benen strekken, schouders omlaag houden en wat pittiger dansen. Het werd steeds complexer. Daarna moest ik weer meer op mijn houdingslijnen letten, de balans en de manier van draaien. Ik moest het centrum in mijn lichaam voelen. Ik kon helemaal niets voelen, en ik wist ook niet waar mijn centrum zat! Het duurde nog jaren voordat ik erachter kwam wat hiermede bedoeld werd! Op 34-jarige leeftijd stopte ik als professionele danser in het Latijn Amerikaanse dansen. Ik heb toen een opleiding tot dansleraar gevolgd en leerde de techniek van lesgeven. Tevens begon ik met mijn partner Mary Ann van Vliet een dansschool waar wij o.a. lesgaven in streetdance, sportlessen etc. Bij streetdance leerde ik het isoleren van mijn lichaam door op een bepaalde manier te bewegen en kwam tot de conclusie dat dansen verder ging dan alleen stijldansen. Later verdiepte ik mij in de moderne dans. Deze is nog vrijer opgebouwd dan alle andere dansvormen. Mijn persoonlijke motivatie Rond mijn 40e jaar ontstond in mijn onderbewustzijn de G.E.M. methode. Ik vroeg me af: “wat zouden de overeenkomsten van de dansvormen kunnen zijn? Ik dacht terug aan mijn eerste stijldanslessen. De passen hadden een vaste vorm en moesten aan een bepaalde verwachting voldoen. Emoties tonen, leerde ik pas later van mijn drama docent, die steeds een motivatie zocht áchter de beweging. Als danser had ik niet geleerd om zélf na te denken, ik had geleerd om te vólgen. Als trainer/choreograaf zag ik een aantal elementen die dansers gemeenschappelijk hebben: een lichaam, beperkte mogelijkheden en coördinatie. Ik kwam er achter dat dans te maken had met: • de bewustwording van ledematen, • met “in het moment” zijn, • connectie met de zwaartekracht en • bewustzijn met de afstand van de lichamen www.tongreten.com