• No shipping costs from € 15, -
  • Lists and tips from our own specialists
  • Possibility of ordering without an account
  • No shipping costs from € 15, -
  • Lists and tips from our own specialists
  • Possibility of ordering without an account

De Indische Mijnspoorwegen

Het boven- en ondergronds spoorwegbedrijf bij de Staats- en particuliere kolenmijnen in voormalig Nederlands-Indië

G de Graaf

De Indische Mijnspoorwegen
De Indische Mijnspoorwegen

All bindings and editions

  • Hardback / bound

    2020

    €34.90

De Indische Mijnspoorwegen

Het boven- en ondergronds spoorwegbedrijf bij de Staats- en particuliere kolenmijnen in voormalig Nederlands-Indië

G de Graaf

Hardback / bound | Dutch
  • Available, delivery time is 2 working days.
  • Not in stock in our shop
€34.90
  • From €15,- no shipping costs.
  • 30 days to change your mind and return physical products

Description

De eerste personentrein in de Indische archipel ging in 1867 op Java van start. Maar al in 1849 paste het Gouvernement railvervoer toe bij de kolenmijn ‘Oranje Nassau’ in Pengaron op Zuidoost- Borneo. Steenkolenwinning onder regie van Sultans bestond al lang in de Indische archipel, maar kende geen railvervoer. Na 1880 steeg het aantal op Europese leest geschoeide kolenmijnen, maar het duurde tot 1899 voor de eerste stoomlocomotief het Indische mijnbedrijf bereikte. Later kwamen er ook locomotieven met verbrandingsmotor, elektrisch- of aangedreven door perslucht. Enkele duizenden mijnwagens kwamen vanuit Europa naar Nederlands-Indië, in de toenmalige kolonie zelf werd nauwelijks iets gemaakt. Sommige mijnen kenden ook personenvervoer, maar alleen voor eigen personeel. De economische crisis van 1929 zorgde voor een kaalslag onder de Indische mijnen, maar ten tijde van de Japanse bezetting kwamen er een paar nieuwe bij. Van de in dit boek beschreven kolenmijnen en mijnspoorwegen in de periode 1849-1958 is er in het huidige Indonesië nog slechts één kolenmijn van Nederlandse oorsprong die niet alleen nog altijd bestaat, maar de steenkool ook nog altijd per spoor afvoert. Gerard de Graaf besteedde ruim 20 jaar aan archiefonderzoek en bezocht ook vrijwel alle mijnlocaties op Java, Sumatra, Borneo en Sulawesi om te zien wat er nog van het verleden te vinden was.

Specifications

  • Publisher
    Alk B.V., Uitgeverij De
  • Edition
    1
  • Pub date
    Nov 2020
  • Theme
    Trains and railways: general interest
  • Dimensions
    305 x 218 x 17 mm
  • Weight
    1173 gram
  • EAN
    9789059612327
  • Hardback / bound
    Hardback / bound
  • Language
    Dutch

related products

Treinen

Treinen

Franco Tanel
€29.99
De Nederlandse Stoomlocomotieven

De Nederlandse Stoomlocomotieven

R.C. Statius Muller
€44.95
Spoorwegen 2023/24

Spoorwegen 2023/24

R. Latten
€34.95
Haagse PCC-Cars

Haagse PCC-Cars

Johan Blok
€45.00
Waar is de blauwe auto?

Waar is de blauwe auto?

Joachim Krause
€13.99