0
  • No shipping costs from € 15, -
  • Lists and tips from our own specialists
  • Possibility of ordering without an account

Ik is een meervoud

Onderwijspedagogische essays over Ontwikkelingsgericht Onderwijs

Bert van Oers

Paperback / Sewn | Dutch
  • Available, delivery time is 2 working days.
  • Not in stock in our shop
€27.50
Description

In 'Ik is een meervoud' wordt met name de samenhang tussen praktijk, onderzoek en theorie van Ontwikkelingsgericht Onderwijs verder uitgewerkt. Het boek richt zich zowel op de onder- als de bovenbouw van de basisschool. ‘Lerend spelen’ bij kleuters komt dus aan de orde, maar ook hoe dit spelen zich ontwikkelt naar het onderzoekend leren in de bovenbouw. Ontwikkelingsgericht Onderwijs is gebaseerd op Vygotskij’s Cultuurhistorische Activiteitstheorie en vanuit deze benadering richt dit boek zich in verschillende essays op vragen zoals wat binnen dat perspectief ‘autonomie’ eigenlijk is; maar ook hoe we ‘spel’ binnen de cultuurhistorische visie moeten opvatten en wat ‘leren’ dan eigenlijk is. Alle essays in dit boek zijn gebaseerd op een kernidee van Vygotskij, namelijk dat alles wat mensen van jongs af aan leren, altijd voortvloeit uit interacties tussen een kind en méérwetende anderen. Het bijzondere daarbij is dat de invloed - de stem - van de anderen ook daarna verscholen of expliciet hoorbaar blijft in het handelen, spreken en denken van de leerling. Dit heeft vergaande gevolgen voor het autonomie begrip, dat nu niet meer herleid moet worden tot die ene individuele stem die we aan het kind toeschrijven, maar juist begrepen moet worden als een polyfone stem. Hierin blijkt dat ‘ik’ dus ten diepste als meervoud moet worden begrepen. Ontwikkelingsgericht Onderwijs kan zich verheugen op een toenemende belangstelling in binnen- en buitenland. Het is daarom belangrijk om te blijven nadenken over de betekenis van deze visie op onderwijs. De vele praktijkvoorbeelden die beschikbaar zijn op scholen, in tijdschriften en boeken, dragen in belangrijke mate bij aan de verheldering van deze visie. Maar voor een brede onderbouwing hiervan is het ook nodig empirisch onderzoek te doen en de visie theoretisch te onderbouwen. Het boek is bij uitstek geschikt voor zowel practici (zoals leerkrachten, begeleiders, ontwikkelaars) als onderzoekers die beter willen begrijpen wat ze eigenlijk aan het doen zijn. BERT VAN OERS IS EMERITUS BIJZONDER HOOGLERAAR AAN DE VRIJE UNIVERSITEIT AMSTERDAM, FACULTEIT GEDRAGS- EN BEWEGINGSWETENSCHAPPEN.

Specifications
  • Publisher
    Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum BV
  • Edition
    1
  • Pub date
    Dec 2021
  • Pages
    184
  • Theme
    Philosophy and theory of education
  • Dimensions
    242 x 168 x 11 mm
  • Weight
    351 gram
  • EAN
    9789023258315
  • Product form
    Paperback / Sewn
  • Language
    Dutch

Customer reviews

Want to write a review?

Log in to your account or create your own account.

login