Op haar typerende manier - door middel van een virtuoze synthese van memoires, kritiek en journalistiek - verkent Leslie Jamison in Laat het schreeuwen, laat het branden de oceanische dieptes van het verlangen en de naschokken van obsessie.
In veertien essays bespreekt Jamison onderwerpen als 52 Blue ('de eenzaamste walvis ter wereld'), de huiveringwekkende herinneringen van kinderen aan een vorig leven, de toegewijde inwoners van de virtuele wereld Second Life, het spooklandschap van de Sri Lankaanse burgeroorlog en een museum gewijd aan de relikwieën van verbroken relaties. En Jamison spaart ook zichzelf niet: als een van de meest bepalende stemmen van haar generatie bevraagt ze ook haar eigen leven in essays over trouwen in Las Vegas, het worden van een stiefmoeder en de geboorte van een kind.
In Laat het schreeuwen, laat het branden toont Jamison een ongekende emotionele en intellectuele openheid, precies de kwaliteit die haar onderzoekende en indringende stem zo onweerstaanbaar maakt.
'Verhelderend en tot nadenken stemmend ... Jamison is werkelijk briljant wanneer ze een onderwerp uitpluist en de verschillende betekenislagen blootlegt ... Liefhebbers van de unieke scherpzinnigheid van deze auteur kunnen zich verkneukelen.'
'Een genot om te lezen. We zien Jamison haar zorgvuldig gewrochten persoonlijke verhaallijn loslaten en zichzelf openstellen voor het onbekende.'
'Een schitterende bundel over de extremen van menselijke verbinding... Scherp in haar analyse en voedend in haar observaties is Jamison op het toppunt van haar kunnen en onderzoekt ze wat we elkaar verschuldigd zijn.'
In haar essaybundel
Laat het schreeuwen, laat het branden diept Jamison het thema "hunkeren" verder uit. Met onder meer persoonlijke getinte essays [...] legt ze zichzelf opnieuw op de rooster en schrijft snedig over het stiefmoederschap of de geboorte van een kind.
Schitterende essayistische reportages. Razend knap.
Leslie Jamison (1983) is romanschrijver en essayist. Haar werk is verschenen in onder meer
Harper's,
Oxford American,
A Public Space en
The Believer. Jamison schrijft voor
The New York Times Book Review. Van haar hand verschenen eerder
Examens in empathie,
De gin-kast en
Ontwenning. Ze woont in Brooklyn.