Description
Sinds de jaren ‘60 is de populariteit van (traditioneel) vernieuwingsonderwijs gegroeid en is het aantal scholen toegenomen. Met bijna negenhonderd scholen maakt het montessori-, dalton-, jenaplan-, vrijeschool-, freinet- en ontwikkelingsgericht onderwijs momenteel substantieel deel uit van het Nederlandse onderwijsbestel. Ruim tien procent van het totaal aantal scholen is een (traditionele) vernieuwingsschool. Decennialang zijn deze scholen een voorbeeld geweest voor tal van andere onderwijsinnovaties in Nederland. En nieuwe ontwikkelingen vinden nog volop plaats. Zoals onderwijsonderzoek naar thema’s als burgerschaps-onderwijs, persoonsvorming, zelfsturend leren, ondernemingszin en historisch redeneren. In deze bundel doen verschillende auteurs verslag van het onderwijsonderzoek dat plaatsvindt in het (traditioneel) vernieuwingsonderwijs en laten ze zien wat de opbrengsten zijn voor de praktijk. Deze bundel is het resultaat van een samenwerking van het lectoraat Vernieuwingsonderwijs van Saxion Hogeschool en Hogeschool Thomas More, het lectoraat Waarde(n) van vrije-schoolonderwijs van Hogeschool Leiden en De Activiteit, het onderzoeks-, nascholings- en ontwikkelinstituut voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Op deze instituten trekken onderzoekers samen op met leraren, organisaties en scholen om aan de hand van onderzoek de kwaliteit van het (traditioneel) vernieuwingsonderwijs en de professionalisering van leraren te bevorderen. In vijftien bijdragen kom je in verbinding met het onderzoek dat er binnen het (traditioneel) vernieuwingsonderwijs wordt gedaan en kom je erachter wat scholen eraan hebben gehad. Je leert de praktijken van verschillende (traditionele) vernieuwingsscholen beter kennen en je neemt kennis van de bevindingen uit het onderwijsonderzoek als inspiratie voor je eigen onderwijs.
René Berends is docent Nederlands aan de Academie Pedagogiek en Onderwijs van Saxion Hogeschool; hij is een door de NDV erkende daltonopleider en ontwikkelaar/onderzoeker bij het lectoraat Vernieuwingsonderwijs. René publiceert frequent over taaldidactiek en daltononderwijs en schrijft ook regelmatig voor kinderen. Voor zijn hobby is René actief in een aantal historische werkgroepen in zijn geboorte- en woonplaats Deventer. Patrick Sins als lector Vernieuwingsonderwijs werkzaam bij Saxion en Thomas More Hogeschool. Het is zijn missie om innovatieve perspectieven op onderwijs te ontwikkelen en te bevorderen op basis van kritische syntheses van de onderwijswetenschappelijke literatuur enerzijds en het uitvoeren van praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek anderzijds. Hij coördineert het onderzoek dat plaatsvindt binnen de vier onderzoekslijnen van het lectoraat: onderwijseffectiviteit, lerarenprofessionalisering, brede vorming en zelfregulerend leren.