• No shipping costs from € 15, -
  • Lists and tips from our own specialists
  • Possibility of ordering without an account
  • No shipping costs from € 15, -
  • Lists and tips from our own specialists
  • Possibility of ordering without an account

Pedagogische tact

Op het goede moment het juiste doen, óók in de ogen van de leerling

Pedagogische tact
Pedagogische tact

All bindings and editions

Pedagogische tact

Op het goede moment het juiste doen, óók in de ogen van de leerling

Paperback | Dutch
  • out of stock
€23.00
  • From €15,- no shipping costs.
  • 30 days to change your mind and return physical products

Description

Er zijn veel redenen waarom het lang niet altijd lukt het beste uit een leerling te halen. Te vaak worden leerlingen gereduceerd en gelabeld tot een nummer, een toetsscore of een ‘puberbrein dat niet kan plannen’. Dat zijn vrijwel altijd oversimplificaties die authentiek contact in de weg staan. Het hart van goed onderwijs wordt namelijk gevormd door de interactie tussen leraar en leerling. Dat terrein wordt in dit inspirerende boek zorgvuldig verkend, overtuigend gebaseerd op een combinatie van wetenschappelijke inzichten en persoonlijke ervaringen. Daarom is dit een belangrijk boek, met een positieve boodschap.
Prof. Rob Martens is hoogleraar bij de faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit.

Gelukkig beseffen bijna alle docenten, uit liefde voor hun vak en hun betrokkenheid bij hun leerlingen, dat opvoeden en begeleiden van leerlingen de kern is van hun dagelijks functioneren. Als tegenwicht aan het beleid van de overheid hebben onze docenten inspiratie nodig, een bevestiging en verdieping dat hun natuurlijke pedagogische grondhouding de enig juiste is. Die inspiratie biedt dit boek Pedagogische tact, een must voor alle schooldirecties en docenten in het Nederlandse onderwijs. Zeker nu!
Wim P. Littooij is voormalig voorzitter van de Raad van Bestuur van de vereniging voor CVO (Christelijk Voortgezet Onderwijs) in Rotterdam en omgeving.

In een fractie van een seconde de goede pedagogische interventie doen, gericht op het welbevinden en de ontwikkeling van de groep en de individuele kinderen. Pedagogische tact gaat over ‘bewuste intuïtie’ in onderwijs en opvoeding. Docenten en management hebben Pedagogische tact als ontwikkelingstraject gevolgd. Studenten worden volwassen en als onmisbare partner in het onderwijs benaderd. Dit boek biedt een schat aan wijsheid voor elke – aankomende – leraar!
Robert Viëtor is voormalig directeur van de faculteit Educatie van Hogeschool Leiden, nu directeur van de Iona Stichting.

Ik ben er gaandeweg mijn docentschap achter gekomen hoe belangrijk de relatie tussen leraar en leerling is in het leerproces. Het boek Pedagogische tact duidt dit proces op een prachtige manier. Door authentieke praktijkvoorbeelden te koppelen aan inspirerende theorieën heb je een krachtig instrument in handen om jezelf als leraar te verbeteren. Lesgeven is voor mij steeds meer ‘samen leren’ geworden en Pedagogische Tact is een gids om die reis voort te zetten.
Jelmer Evers is voormalig docent bij UniC in Utrecht, auteur en onderwijsontwikkelaar. Thans is hij vice-voorzitter bij de Algemene Onderwijsbond.



Annonay Andersson (1987) is kinder- en jeugdpsycholoog en thans werkzaam als psycholoog bij de Tobiasschool in Zeist en als hoofdredacteur van het NIVOZ-platform hetkind.

Esther de Boer (1971) is sociaal geograaf, ECHA specialist en adviseur bij KPC-groep. Ze concentreert zich op de begeleiding van (hoog)begaafde kinderen.

Geert Bors (1973) is freelance journalist en redacteur, onder meer voor NIVOZ. Werkt thans als zij-instromer in het Jenaplanonderwijs, nadat hij eerder onderwijservaring opdeed in het vo en als junior-docent op het University College in Londen.

Beate Letschert (1949) is gepromoveerd psycholoog en pedagoog. Ze werkte jarenlang als lerarenopleider aan de Universiteit van Hamburg. Nu is ze Individualpsychologische Berater en Supervisor.

Rianne van der Raadt (1986) is pedagoog, met als specialisatie maatschappelijke opvoedingsstukken en was rond 2012-2014 als onderzoekster betrokken bij NIVOZ.

Luc Stevens (1941) is emeritus hoogleraar Orthopedagogiek aan de Universiteit Utrecht en founding father van stichting NIVOZ. Hij is bekend door zijn werk rond adaptief onderwijs en leraar-leerling interactie.

Kris Verbeeck (1965) werkt als senioronderwijsadviseur bij M&O-Groep in Den Bosch en publiceert over innovatieve praktijken in het onderwijs.

Specifications

  • Publisher
    Maklu, Uitgever
  • Edition
    1
  • Pub date
    Oct 2021
  • Pages
    212
  • Theme
    Philosophy and theory of education
  • Dimensions
    230 x 170 x 17 mm
  • Weight
    591 gram
  • EAN
    9789044138337
  • Paperback
    Paperback
  • Language
    Dutch