• No shipping costs from € 15, -
  • Lists and tips from our own specialists
  • Possibility of ordering without an account
  • No shipping costs from € 15, -
  • Lists and tips from our own specialists
  • Possibility of ordering without an account

Verslaafd aan drukinkt

De ondergang van de Telegraaf Media Groep

Marianne Zwagerman

Verslaafd aan drukinkt
Verslaafd aan drukinkt

All bindings and editions

Verslaafd aan drukinkt

De ondergang van de Telegraaf Media Groep

Marianne Zwagerman

Paperback | Dutch
  • out of stock
€24.99
  • From €15,- no shipping costs.
  • 30 days to change your mind and return physical products

Description

‘Het is pas nieuws als het in De Telegraaf heeft gestaan,’ zei de hoofdredacteur altijd zonder enige ironie. De krant kon zich die arrogantie veroorloven. Decennialang een onaantastbaar bolwerk, beursgenoteerd en veruit de grootste krant van Nederland. De Telegraaf Media Groep was ook een familiebedrijf waarin de luiken ferm gesloten bleven. Ze trokken zich niets aan van de buitenwereld, legden geen verantwoording af en gingen nooit in discussie.

Maar het machtige mediabedrijf, dat voor de eeuwwisseling nog een eigen vermogen had van bijna 1 miljard gulden, raakte de weg kwijt, kwam in liquiditeitsproblemen en werd een speelbal van vechtende aandeelhouders. Hoeveel invloed hadden zij op de koers van de krant? Waarom sneuvelde hoofdredacteur Sjuul Paradijs? Welke krachten speelden een rol in de tragische neergang van het trotse geel-blauwe nieuwsbolwerk?

Verslaafd aan drukinkt kijkt achter de schermen mee op de redactie, in de boardroom, in de rechtszaal en brengt de ondergang van de Telegraaf Media Groep in kaart. Het is een liefdesverhaal: liefde voor drukpersen, liefde voor de krant. Bij De Telegraaf werkte je niet alleen, je was er voor het leven lid van de familie. Totdat duizenden mensen werden ontslagen. Zij verlieten de Basisweg met een gebroken hart.

In 2017 wordt De Telegraaf als laatste van de grote landelijke Nederlandse kranten overgenomen door een Belgische uitgever. Er ging een felle strijd met John de Mol aan vooraf, die eindigde in een geldverslindende rechtszaak. Wat wilde De Mol met de krant? Hoe probeerde hij de Amsterdamse mediagroep in handen te krijgen? Waarom lukte dat niet? De reconstructie leest als een zakelijke Wie is de Mol? waarin niets is wat het lijkt.

Marianne Zwagerman werkte vanaf 2000 bij De Telegraaf en klom op tot directeur van de Nederlandse holding van TMG, verantwoordelijk voor alle digitale en tv-activiteiten. Ze verliet het bedrijf in 2009 en publiceerde drie boeken waaronder de roman Leven als Jarmund die in 2014 bij Uitgeverij Q uitkwam. Sinds 2020 is ze columnist bij De Telegraaf.

Specifications

  • Publisher
    Volt
  • Edition
    1
  • Pub date
    Aug 2021
  • Pages
    416
  • Theme
    True stories: general
  • Dimensions
    231 x 151 x 33 mm
  • Weight
    611 gram
  • EAN
    9789021408811
  • Paperback
    Paperback
  • Language
    Dutch

related products

Rauw

Rauw

Marcel Langedijk
€23.95
Hij noemde me Elly

Hij noemde me Elly

Femmetje de Wind
€23.99
Het Indische licht

Het Indische licht

Erika Prins
€26.99
Over de kloof

Over de kloof

Maurits Chabot
€21.99
Kasper

Kasper

Jeroen van Veen
€23.50
Mijn kleine oorlog

Mijn kleine oorlog

Rudi Vranckx
€12.00