0
Vanaf €15,- geen verzendkosten.
Snelle levering aan huis, maar ook af te halen in de winkel.

Rhonda Kaplan werkt als croupier bij een casino van de maffia en is er met een koffer met een inhoud van 500.000 dollar van door gegaan. In de schermutselingen met haar ex-werkgever blijkt dat ze over acrobatische vaardigheden beschikt, die ze geleerd heeft tijdens haar vroegere werk in een circus. Ze ontvlucht Chicago in de California Zephyr trein naar Californië en belandt met hulp van Edgar Villafranca, de agent van de befaamde filmster Dana Dane, in Los Angeles. Dana is Hollywood ontvlucht en Rhonda, die als twee druppels op haar lijkt, moet haar vervangen. De maffia is haar achterna gereisd en blijkt een sinister plan te hebben met CIA agent Gus O'Connor. Bij dit alles speelt het verdwenen koffertje een belangrijke rol.

Rhonda raakt tijdelijk haar geheugen kwijt en wordt gemanipuleerd door de gefrustreerde en de door Rhonda geobsedeerde Nora, de zus van Edgar. Gelukkig is daar de jonge en sympathieke Dutch Bernstein, een psychiater en zoon van Nederlandse Joodse ouders, die voor de Tweede Wereldoorlog naar Amerika wisten te vluchten en daar hun fortuin hebben gemaakt. Dutch leest nog Nederlands en dat komt goed uit, want er is een in deze taal geschreven dagboek van Dana dat verheldering kan brengen in het steeds ingewikkelder wordende verhaal, waarbij doden vallen en waarin het verleden van Rhonda meer en meer vraagtekens oproept. Zo blijkt ze ook een verhouding te hebben gehad met Mitt Rowdy, de Republikeinse gouverneur van Illinois (een knipoog naar de Republikeinse politicus Mitt Romney).  Ook hij heeft met het koffertje te maken. Tot aan het eind van het laatste deel, als Rhonda en Dutch via de bekende Route 66 zijn teruggekeerd naar Chicago, blijft de lezer in spanning betreffende de afloop. Gezien het verrassende verhaal met de vele twists is de trilogie dus niet voor de liefhebber van het simpele stripwerk. Toch ontbreekt hierbij de humor zeker niet. Vooral de scenes met het journaille en de fotografen van L.A., die zich ongegeneerd opdringen aan Dana/Rhonda, zijn hilarisch. En ook de confrontatie van Rhonda met de maffia in de trein, als ze hulp krijgt van een troep dronken matrozen mag er zijn. Een semi-humoristische rol is weggelegd voor een stagiaire bij de CIA, die luistert naar de naam Marshall McCluhan. Een naam die maar in een letter verschilt met de bekende wetenschapper Marshal McLuhan uit de jaren zestig, bekend geworden met het adagium 'The medium is the message'.

Van Oudenaarden weet ingewikkelde acties en gebeurtenissen helder en duidelijk te tekenen en met een enorme vaart, zodat het lijkt alsof je naar een film kijkt. Vergeleken met zijn werk aan de Bob Evers reeks is hij beduidend gegroeid. De befaamde Jack Davis, die in de jaren vijftig van de vorige eeuw furore maakte bij EC comics en later bij het tijdschrift MAD, lijkt hier zijn inspiratiebron. Niet alleen de personen zijn goed getekend, maar hetzelfde geldt ook voor de Amerikaanse landschappen en de steden Chicago en Los Angeles. In die zin is Van Oudenaarden een alleskunner. Kortom, het scenario en de dialogen deugen en de tekeningen zijn van internationale klasse. Kopen en lezen dus deze Rhonda-trilogie. Misschien tevens in Amerika uitbrengen, zodat ze ook daar kunnen genieten van deze uiterst geslaagde strip?

> bekijk meer tips en boekenlijstjes

Loek Dekker
Loek Dekker Afdeling Kunst & Architectuur

Over Loek Dekker

Loek is al jarenlang de rots in de branding op de afdelingen Geschiedenis, Filosofie en Kunst. Hij verkoopt niet alleen boeken, hij schrijft ze ook zelf. Als historicus publiceerde hij over onder andere de Napoleontische tijd en de Tweede Wereldoorlog. Als muziekliefhebber schreef hij de biografie van Livin' Blues. Om het plaatje van de universele mens compleet te maken: Loek is ook een fervent striplezer.