• Geen verzendkosten vanaf €15,-
  • Uw cadeaus gratis ingepakt
  • Bestellen zonder account mogelijk
  • Geen verzendkosten vanaf €15,-
  • Uw cadeaus gratis ingepakt
  • Bestellen zonder account mogelijk
zo 6 november 201614:00 - 15:30
georganiseerd door Donner

Lezing over meestervervalser Han van Meegeren en zijn geliefde Jólanka.

  • Entree: Toegang vrij
  • Locatie: Donner podium
Lezing over meestervervalser Han van Meegeren en zijn geliefde Jólanka.

Op basis van het filmscript van 'Een echte Vermeer' schreef Jan van Mersbergen een prachtig boek over het leven van meestervervalser Han van Meegeren en zijn geliefde Jólanka.

Een Echte Vermeer is gebaseerd op het leven van Nederlands meest bekende kunstvervalser Han van Meegeren. Van Meegeren is een even getalenteerde als narcistische kunstschilder die, uitgekotst door de kunstwereld, met alle voor hem beschikbare middelen, tot en met fraude aan toe, wil bewijzen dat hij een even groot schilder is als Johannes Vermeer. De regie is in handen van Rudolf van den Berg (Süskind, Tirza) met Jeroen Spitzenberger in de hoofdrol als Han van Meegeren en Lize Feryn als Jólanka.

Op basis van het filmscript schreef Jan van Mersbergen een prachtig boek over het leven van Han van Meegeren en zijn geliefde Jólanka.

Jan van Mersbergen over Een echte Vermeer: 

‘Er zijn verschillende boeken over Van Meegeren, biografieën en spannende boeken, die het verhaal vertellen van de oplichter en de man die de Nazi’s voor de gek hield. Dat verhaal is bekend. Aan het script van Een echte Vermeer is de affaire met de vrouw van kunstkenner Abraham Bredius toegevoegd. Deze Jólanka is de spil, de muze, de leidraad. Haar gezicht is het gezicht dat Van Meegeren schilderde als Jezus in de Emmaüsgangers, tussen de discipelen die Jezus niet als zodanig herkenden. Dat verhaal wordt doorgetrokken: de kunstkenners herkenden Van Meegerens Vermeer ook niet. Dat maakte Van Meegeren tot een Messias in onze tijd, en juist dat vond Jólanka aantrekkelijk. Het verhaal gaat over echt en vals. Uiteindelijk wil Jólanka de echte kunstenaar Van Meegeren zien, en dat lukte niet. Ze trouwde met hem, gaf haar gegoede bestaan op voor een kunstenaar die vast zat in zijn vervalsingen. Jólanka was acht jaar samen met Van Meegeren, ze deelden het geheim van de vervalsingen en ook de verkoop van schilderijen aan Nazi-Duitsland. Daarmee worstelde Jólanka. Ik wil Jólanka een stem geven. Van Meegeren heeft die stem al in andere boeken, al is het wat betreft zijn motieven vaak gissen. De fictieve toevoeging dat Van Meegeren zijn vrouw en muze vond in de vrouw van Bredius is nieuw, en spannend.’