0

Marcel Möring in gesprek met Hans Achterhuis, Vonne van der Meer en Jaap Toorenaar

Marcel Möring in gesprek met Hans Achterhuis, Vonne van der Meer en Jaap Toorenaar
zo 24 maart 201915:00 - 16:30
georganiseerd door Donner

Marcel Möring gaat deze middag in gesprek met Hans Achterhuis over zijn nieuwe boek 'Coetzee, een filosofisch leesavontuur' , Vonne van der Meer over haar nieuwe roman 'Vindeling' en Jaap Toorenaar over zijn nieuwe boek 'Hoe verzinnen ze het?'.

  • Entree: 15:00 | Toegang vrij
  • Locatie: Boekhandel Donner | Coolsingel 119 | Rotterdam

Coetzee, een filosofisch leesavontuur

Wereldwijd kun je niet meer om J.M. Coetzee heen: overal verschijnt secundaire literatuur over deze Nobelprijswinnaar. Vreemd genoeg zijn er in Nederland, waar alle romans van Coetzee in vertaling zijn uitgekomen, nauwelijks commentaren of interpretaties gepubliceerd. Hans Achterhuis, die zich al meer dan tien jaar intensief met het werk van Coetzee bezighoudt, maakt dit met Coetzee, een filosofisch leesavontuur ruimschoots goed. Naast een algemene introductie in persoon en werk van Coetzee, levert hij een aantal nieuwe interpretaties en trekt de romans door naar actuele discussies over Me-Too, onze omgang met het koloniale verleden, de identiteitspolitiek en de postmodernistische ideeën over de relatie tussen feiten en waarheid. Hij betrekt hier diverse filosofen en andersoortige denkers bij, van Hannah Arendt tot Vergilius, van Douwe Draaisma tot Antjie Krog.

Filosoof en theoloog Hans Achterhuis (1942) was van 2011 tot 2013 de eerste Denker des Vaderlands en ontving de Pierre Bayle Prijs voor maatschappijkritiek. Hij behoort tot ‘de twaalf grootste denkers van Nederland’ (Vrij Nederland) en ‘de denkers die ons wereldbeeldveranderden’(NRC Handelsblad).

Zowel De utopie van de vrije markt als Met alle geweld werdt onderscheiden met de Socrates Wisselbeker voor het beste, meest prikkelende filosofieboek van het jaar.

Vindeling 

Vonne van der Meers nieuwe roman ‘Vindeling’ begint in Boedapest in 1956. Jutka Horvath vlucht tijdens de chaotische dagen van de Hongaarse opstand samen met haar moeder via Oostenrijk naar Amsterdam. Haar leven begint met verlies: van haar familie, haar taal, haar vader. Door de toevallige vondst – in haar nieuwe vaderland – van een handtas raakt Jutka in de ban van het vinden. Wat ze vindt brengt ze terug, maar zelf blijft ze zoek. Vonne van der Meer bouwde met 13 romans, verhalenbundels, novellen en toneel een indrukwekkend oeuvre. Door haar lichte toon, juist waar het om grote kwesties gaat, is zij een onverwisselbare stem in de Nederlandse literatuur.

Vonne van der Meer (Eindhoven 1952) debuteerde in 1985 met de verhalenbundel 'Het limonadegevoel en andere verhalen'. Vanaf dat moment publiceerde zij elke twee, drie jaar een nieuwe novelle, roman of verhalenbundel. Hoewel zij met romans als 'De reis naar het kind' (1989) van meet af aan een vaste lezersschare aan zich wist te binden, werd zij in 1999 bekend bij een groter publiek met de roman-in-verhalen 'Eilandgasten'. Veel van haar boeken zijn vertaald, o.a. in het Duits en Frans. Sinds 2014 geeft zij les aan de afdeling schrijven van de Brusselse film- en televisieacademie het Ritcs. In 2019 verschjint haar nieuwste roman 'Vindeling'. Ga voor meer informatie naar de persoonlijk website van Vonne van der Meer. (Foto: Annaleen Louwes) 

Hoe verzinnen ze het?

‘Foutje, bedankt’ • ‘Melk. De witte motor’ • de supermarktmanager van Albert Heijn • ‘Even Apeldoorn bellen’ • ‘Ik heb nog zo gezegd: geen bommetje’ • ‘Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend’ • ‘Niet omdat het moet, maar omdat het kan’ • de zwanen van KLM

Het zijn stuk voor stuk reclamecampagnes die miljoenen Nederlanders kennen en die zich verankerd hebben in onze cultuur. Hoe verzin je die en wat maakt ze zo sterk?

Jaap Toorenaar vroeg het ruim 50 bedenkers van roemrijke reclames. Ze vertellen openhartig over hun gepuzzel en gepieker, over de (dwaal)sporen die ze bewandelden en over de eerste reacties van hun opdrachtgevers; er klonk niet altijd applaus voor hun idee. Hoe verzinnen ze het? biedt de lezer waardevolle lessen over herinneringswaarde en overtuigingskracht, een unieke kijk achter de schermen van de reclame wereld en bovenal veel leesplezier. Want ook voor reclame geldt: wie is er niet groot mee geworden?

Inclusief spoedcursus: Zo bedenk je een ijzersterke slogan

Met top 100 meestgebruikte reclamezinnen op sociale media

 

Jaap Toorenaar is reclameman en publicist. Hij is medebedenker van de Calvé-pindakaas-commercial met Evert van Benthem. Van zijn hand zijn ook slogans als ‘Een beter milieu begint bij jezelf’, ‘NRC Handelsblad. Slijpsteen voor de geest’ en ‘De maatschappij. Dat ben jij’.

Hij schreef columns voor HP/De Tijd. Van Toorenaar verschenen eerder de bestsellers Mijn moeder zei altijd en Mijn vader zei altijd.