• Geen verzendkosten vanaf €15,-
  • Uw cadeaus gratis ingepakt
  • Bestellen zonder account mogelijk
  • Geen verzendkosten vanaf €15,-
  • Uw cadeaus gratis ingepakt
  • Bestellen zonder account mogelijk

No Future Nu

punk in Nederland 1977-2012

Leonor Jonker

No Future Nu
No Future Nu

Alle bindwijzen en edities

No Future Nu

punk in Nederland 1977-2012

Leonor Jonker

Paperback | Nederlands
  • Op werkdagen voor 23 uur besteld, dezelfde dag verstuurd.
  • Niet op voorraad in onze winkel
€ 19,90
  • Vanaf €15,- geen verzendkosten.
  • 30 dagen ruiltermijn voor fysieke producten

Omschrijving

In januari 1977 zette een serie optredens van de Sex Pistols punk definitief op de kaart in Nederland. Terwijl in Engeland hun hit 'God Save The Queen' voor grote commotie zorgde, schoten in Nederland bands als Panic en Mecano uit de grond. Na de zomer van 1977 verschenen de eerste edities van zelfgemaakte fanzines als De KoeCrandt en Aambeeld. Wally van Middendorp, die later bekend
zou worden als frontman van postpunkband Minny Pops, richtte het muzieklabel Plurex op waar de debuutsingles van de Tits en de Mollesters bij verschenen. Platenhoezen, flyers en posters kregen een radicaal andere look: do it yourself werd tot esthetiek verheven. Winkels als Boudisque, RAF, No Fun en Buck Danny werden ontmoetingsplaatsen voor gelijkgestemden en Dr. Rat, Diana Ozon en Hugo Kaagman creëerden een graffitiscene rond Gallerie Anus. De zelfwerkzaamheid van de punks leidde tot volgeschreven muren, tot het onvergetelijke vpro-programma Neon en tot een explosie van kunstenaarsinitiatieven als W139, V2_ en Aorta.
Waar sommigen punk onthaalden als een nieuwe kunstvorm of politiek statement, was het voor anderen een levensstijl, waarbij het vooral ging om plezier maken en rebelleren. Als je iets wilde doen, dan deed je het gewoon. Wachten was er niet bij.
Terwijl punk zich als tegencultuur ontwikkelde en een choquerend uiterlijk dé manier bleek om tegen de maatschappij aan te schoppen, werd punk als stijl opgeslokt door de commerciële modewereld en muziekindustrie. Maar de punk-attitude, de do it yourself-mentaliteit, is onderhuids deel geworden van de Nederlandse samenleving en leeft door in het digitale tijdperk van de 21ste eeuw.



Leonor Faber-Jonker (1987) (Leonor Jonker) is historicus, schrijver, kunstenaar en curator. Ze behaalde een Research MA Moderne Geschiedenis, is gefascineerd door herinnering en werkt graag met (persoonlijke) archieven, historische objecten en foto's, vooral met betrekking tot koloniale geschiedenis en de tegencultuur van de jaren tachtig. Ze cureerde tentoonstellingen in onder meer Melkweg Expo, WORM en Mémorial de la Shoah en schrijft voor o.a. Gonzo (circus), Tubelight en Metropolis M.

Specificaties

  • Uitgever
    Overamstel Uitgevers
  • Druk
    1
  • Verschenen
    nov. 2011
  • Genre
    Kunst
  • Afmetingen
    210 x 135 x 26 mm
  • Gewicht
    398 gram
  • EAN
    9789048811212
  • Paperback
    Paperback
  • Taal
    Nederlands

Gerelateerde producten

De omwenteling

De omwenteling

Suzanna Jansen
€ 23,99
Grote Panda & Kleine Draak

Grote Panda & Kleine Draak

James Norbury
€ 20,99
Heimwee moet je koesteren

Heimwee moet je koesteren

Floortje Dessing
€ 22,50
Dylan en wij zonder Amerika

Dylan en wij zonder Amerika

Wouter van Oorschot
€ 22,50
Geloof, hoop en ravage

Geloof, hoop en ravage

Nick Cave
€ 27,99