0

Tentoonstelling A.D. Copier

Tentoonstelling A.D. Copier
za 7 december 2019 - zo 5 januari 2020
georganiseerd door Donner

Ter gelegenheid van de terugkeer in de openbaarheid van het 'raam van Copier' is bij Boekhandel Donner een kleine tentoonstelling te zien over het glas van A.D. Copier (1901-1991), artistiek leider en hoofdontwerper van de Glasfabriek Leerdam van de jaren ’20 tot ’70. De tentoonstelling legt in de specifieke Rotterdamse context de focus op Copier en Rotterdam, de Glasschool Leerdam in relatie tot het ‘raam’ en glas uit de wederopbouw.

  • Entree: tijdens openingstijden | Toegang vrij
  • Locatie: Boekhandel Donner | Coolsingel 129 | Rotterdam | 2e etage

Dat is Rotterdam : het raam van Copier

In de ontwikkeling van Copier is Rotterdam van groot belang geweest. Jac. Jongert (1883-1942) – grafisch ontwerper en hoofddocent aan de Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen – is verantwoordelijk voor de moderne vormgeving van Van Nelle en korte tijd – tot Copier die rol overneemt – ook verantwoordelijk voor typografische vormgeving van de Glasfabriek Leerdam. Privélessen in 1922 in het atelier van Jac. Jongert en lessen aan de Academie in 1923-1924 vormden een stevige basis voor de jonge Copier. Jongert neemt Copier ook mee naar museum Boijmans waar het Perzisch glaswerk – onder andere flessen met langgerekte halzen – een grote inspiratiebron is.

In 1940 richtte A.D. Copier een ‘School voor glasversiering- en veredeling’ op om een nieuwe lichting kundige ambachtslieden op te leiden in glas blazen, slijpen, graveren en decoreren. De ‘Glasschool’ werd in 1943 uitgebreid met een decoratiecursus die de basis legde voor een nieuwe generatie ontwerpers als Floris Meydam en Willem Heesen. De typische expressionistische stijl van de objecten – eind jaren ’30 ingezet in de vormgeving van Copier in objecten van de Glasfabriek maar ook in ruiten voor de schepen van de Holland Amerika Lijn – vertaalt zich na de oorlog ook in o.m. het raam van het ABN AMRO gebouw.

Naast de bewerkelijke stukken uit de ‘Glasschool’ ontstaat na de oorlog ook een eenvoudige vormgeving die inspeelt op de behoefte: bloemvazen in blank, staalblauw of goudgeel maar ook een geperst saffierblauw ontbijtservies ‘Primula’ (1947) dat in grote aantallen tegen een aantrekkelijke prijs kon worden vervaardigd.