2018
2018
'Buruma is een scherpe observator met een briljante geest. Zijn beschrijvingen zijn ijzerstrerk.' – The New York Times
‘Met veel vaart en humor beschrijft Buruma zijn jaren in Tokio.’ – Het Parool
‘Buruma vermijdt in zijn memoires elk cliché over Japan. Hij heeft oog voor het vreemde zonder in exotisme te vervallen. De theatrale fantasieën waarvan hij getuige is, vat hij in weergaloze beschrijvingen die hij afwisselt met liefdevolle portretten van de kunstenaars aan wier verbeelding ze ontsnappen. Het maakt dit boek tot een opwindende reis naar een cultuur die eind jaren zeventig een periode van ongebreidelde creativiteit beleefde.’ – De Tijd
‘[M]eer dan de moeite waard’ – Michel Krielaars, NRC Handelsblad
‘In tien vlot en beelden geschreven hoofdstukken dompelt Buruma de lezer onder in de ‘uitzinnige’ aspecten van het Japan van de late jaren zeventig’ – Martijn Kruk, de Groene Amsterdammer
Journalist en cultuurhistoricus Merlijn Schoonenboom was jarenlang kunstredacteur voor de Volkskrant, daarna werd hij correspondent in Duitsland. Voor zijn veelgeprezen boek 'Waarom we ineens van de Duitsers' houden ontving Schoonenboom in 2013 de Cultuurprijs Nederland Duitsland. Hij woont en werkt in Berlijn. In september verschijnt 'Het gezicht'.
(Foto: Merlijn Verena)