Omschrijving
Hoe kan het onderwijs voeling blijven houden met de in rap tempo veranderende samenleving? Wat hebben onze kinderen straks nodig? Welke rol hebben docenten bij het opleiden van jongeren tot kritische en weerbare burgers? De wereld is complex en dat geldt evenzeer voor de wereld in de klas. Zeker in een grootstedelijke omgeving. Docenten hebben te maken met superdiverse klassen, toenemende kansenongelijkheid en grote maatschappelijke druk. In Urban Onderwijs verkennen we vanuit een dertigtal prikkelende gesprekken met docenten uit het po, vo, mbo en hbo, maar ook onderwijskundigen, docentenopleiders en onderzoekers hoe het onderwijs de kansen van álle leerlingen kan vergroten, ongeacht niveau, sociaaleconomische achtergrond of kleur. ‘De kwaliteit van de leraar is de grote onderschatte factor in het onderwijs. Alle leerlingen verlangen naar een leraar met een derde oog. Een derde oog dat ziet wie zij zijn en wat zij kunnen. Zij komen in dit bijzondere boek aan het woord. Hun verhalen zijn waardevol voor iedereen die betrokken is bij de ontwikkeling van kinderen en jongeren.’ Ahmed Marcouch
Julia von Graevenitz (1969, München) maakt al vijfentwintig jaar documentaires over prangende maatschappelijke thema’s. Met haar films wil zij taboes bespreekbaar maken, mensen aan het denken zetten en met elkaar verbinden. Menno Visser (1973, Hilversum) werkte als directeur in diverse non-profitorganisaties. Hij brengt mensen en partijen via dialoog in beweging en zorgt voor producties met een groot bereik. Samen zijn zij eigenaar van Studio Noodzaak.