Filters
-
Thema
-
Productvorm
-
Taal
-
Prijs
Resultaten voor auteurs:'bart nooteboom'
Bekijk ons aanbod gebaseerd op je zoekopdracht
-
Process Philosophy
A SynthesisThe book analyses and compares a variety of processes of change: in evolution, learning and innovation, language and meaning, self and society and ethics and morality.
€ 34,50 -
Wat is filosofie?
Een conversatieDoet filosofie er nog wel toe? ‘Who cares?’, vroeg mijn vrouw toen we elkaar leerden kennen. Toch blijft de filosofie de kop opsteken, ook in het dagelijks leven. Dat wil ik in dit boek laten zien. Ik geef een inleiding en overzicht. Het boek bespreekt in het kort een aantal onderwerpen uit de filosofie: ‘Wat is waar?’, en ‘Wat is de rol van emoties’ (hoofdstuk 1), ‘Wat is verandering?’(hoofdstuk 2),‘Wat is goed, en wat is kwaad?’(hoofdstuk 3), ‘Hoe werken taal en communicatie?’, ‘en relaties?’ (hoofdstuk 4), ‘Welke soorten filosofie zijn er?’ (hoofdstuk 5), en ten slotte: ‘Wat is het nut van filosofie?’. Het is bij elkaar een hele toer. Kies een hoofdstuk dat je het meest interesseert. Het boek is in de vorm van dialogen met jongeren. Je kunt je eigen vragen bedenken, en die naar me mailen.
€ 16,95 -
Hoe komen we tot politiek die werkt
De twee belangrijkste redenen waarom de politiek niet goed werkt zijn als volgt. De eerste reden is dat de politiek te veel tegemoet wil komen aan alle wensen van burgers, maar dan wel door controle misbruik wil voorkomen, waardoor er een kluwen van regelingen ontstaat, die onuitvoerbaar wordt, voor de overheid en de burger. De tweede, en misschien wel belangrijkste reden is dat de burger door de welvaart verwend is geraakt. Vele burgers verwachten dat aan al hun noden, wensen en risico’s tegemoet wordt gekomen, Zij hebben geen zelfoplossend vermogen meer, in een verdwaasde, zelfgerichte bevrediging, in op hol geslaagde consumptie van goederen en vertier, en geen zin meer heeft om wat te minderen voor het algemeen belang op langere termijn, zoals een leefbaar milieu, veiligheid en tolerantie, waar een democratie niet zonder kan. Communicatie tussen burgers en politici, onderling en met elkaar, is ontaard in veelal onbewezen insinuaties en complottheorieën. Waarheid wordt weggeschoven, en iedereen lijkt dat prima te vinden. De twee problemen zijn met elkaar verbonden omdat een regering aan de overtrokken eisen van vele burgers tegemoet wil komen, uit angst voor verlies van stemmen aan populistische partijen. Nu die aan de macht zijn gekomen, leidt dat tot een stijging van het vertrouwen van vele kiezers. De nieuwe regering doet onuitvoerbare beloften en er dreigt verlies van culturele diensten, dat zal leiden tot hernieuwd verlies van vertrouwen, en weer een ruk naar links, zoals nu gebeurt in het VK. Zo brengt de democratie zichzelf om zeep. Er zijn maatregelen denkbaar voor verbetering van het werken van de politiek, Die maatregelen gaan echter gepaard met enige versobering van consumptie, die vele burgers niet zouden accepteren.
€ 17,95 -
Vertrouwen, list en bedrog
Er zijn verschillende soorten van vertrouwen. Vertrouwen ‘op’ is gebaseerd op beheersing op basis van wetten, reputatie en hiërarchie, met beloning en straf, en vertrouwen ‘in’ is gebaseerd op publieke moraal of binding in een groep van familie of clan. Er kan vertrouwen zijn op verschillende niveaus, van individu, organisatie, marktsysteem, land en regio. Vertrouwen is gebaseerd op cultuur en verschilt dus per land. Vertrouwen verschilt ook tussen verschillende beroepen, zoals ondernemers, politici, artsen, en wetenschappers. Vertrouwen verschilt per type relatie. De Ik-Het relaties van Buber zijn vooral gebaseerd op vertrouwen ‘op’, en de meer tweezijdige relaties van Ik-Gij meer op vertrouwen ‘in’. Vertrouwen draagt risico, en men moet enerzijds dat proberen te analyseren, bereid zijn tot offers aan de ander, en niet op ‘alle slakken zout leggen’. Het is verstandig te kijken naar de omstandigheden van een partner, om te oordelen in hoeverre die in staat is zijn beloften na te komen, dan wel voorrang geeft aan andere relaties. Kijken naar de andere zakelijke en persoonlijke relaties van de partner, en in hoeverre die invloed hebben. Burgers zelf zijn vaak niet betrouwbaar, en dat is ontstaan in de loop van de geschiedenis, waar het accent vooral is komen te liggen op eigenbelang en zucht naar erkenning, ten koste van bijdragen aan de samenleving, in losgeslagen consumptie en opwinding.
€ 17,95 -
Ontwerp van een samenleving
Vijf pilaren van de makende mensDit boek geeft het ontwerp van een samenleving op basis van de vijfvoudige causaliteit van handelen van Aristoteles: de ‘efficiënte, materiële, formele, conditionele, en exemplarische oorzaak. Er is voor elke oorzaak een hoofdstuk. De gewenste samenleving is gericht op de bloei van ‘Homo Faber’ en ‘Homo Ludens’; het maken van dingen en het spelen, experimenteren met dingen. Cruciaal hierin is het vermogen tot ‘assimileren’ en ‘accommoderen’, het leren door absorptie en het leren door uitvinding. Het eerste hoofdstuk gaat daarover. Het tweede hoofdstuk gaat over de materiële oorzaak, de middelen voor dingen maken. Dat is, in tegenstelling tot vroeger denken, niet de natuur, maar een opgave voor de economie. Het derde hoofdstuk gaat over de finale oorzaak, de motivatie om dingen te maken. Het vierde hoofdstuk gaat nader in op de middelen, te bieden door de economie. Markten spelen daarin een grote rol, maar er zijn diverse imperfecties van markten die beleid vragen. Ik pleit voor een Algemeen Basisinkomem (ABI). Het vijfde hoofdstuk gaat over de benodigde kundigheden, de formele oorzaak. Dat gaat vooral nader in op het vermogen tot assimilatie en accommodatie, en over de noodzaak van relaties tussen mensen. Het zesde hoofdstuk behandelt de benodigde opvoeding en onderwijs voor die vaardigheden, en ethiek. Een hoofdrol daarin ligt in de Aristotelische deugd van phronesis, de beschouwing van omstandigheden in de keuze van deugden, en de uitvoering daarvan. Dat is ook van belang voor het praktisch handelen van Homo Faber. Het zevende hoofdstuk gaat in op de conditionele oorzaak, in het bijzonder instituties. Het behandelt de opgave tot een evenwicht van negatieve en positieve vrijheid; van regulering ter wille van de publieke zaak, en ruimte van handelen voor het individu. Het achtste hoofdstuk gaat over de natuur als exemplarische, niet meer de materiële oorzaak als middel ten nutte van de mens, maar als doel en voorbeeld van goed gedrag. Op verschillende manieren kan men van de natuur leren in het maken van dingen. De natuur verdient ook respect in haar magnifieke manifestatie van de evolutie. De evolutie heeft zelden organismen opgeleverd die hun omgeving bevuilen of vernietigen.
€ 14,95 -
Dynamic Ecology
The Dynamic interaction between man and natureThe ecological perspective one has depends on fundamental forms of thought. The old form, with a separation of subject and object, in a static ontology of the fixed identities of things, led to destruction of nature, and we need a new form that is more nature-friendly, robust and flexible, that adapts to changing conditions. That digs deep. I plead for an ontology of relational dynamics, oriented to change of humanity and nature, resulting from unpredictable interactions between humans among each other and with nature, imstead of autonomous individuals or parts of nature. That yields uncertainty and unpredictability of Gaia. That requires modesty concerning knowledge and science, and recognition of the potential of nature for blessings as well as disasters. That has elements of a revival of Humanism, which did not exhibit hubris concerning human potential, and disregard towards nature. It should now concern not only the human being, but the whole of Man and nature, with a condemnation of ‘ecocide’. In New Zealand a river has been accorded a personality. In Spain, monkeys have received fundamental rights. There is a disastrous logic that many fail to see. To save nature, for the long term wellbeing, a limitation is needed of consumption, and the production needed for it, and a stop to economic growth in prosperous countries. That could be achieved with a higher VAT, limitation of pollution, higher taxes on distant flights and car usage, less consumption of meat, stimulation of biological agriculture and husbandry, and a Universal Basic Income, for which I have pleaded for many years. There is no political majority for this. And protests to such measures are exploited by populistic politicians, who now gain the upper hand. That is the tragedy of democracy. We happily trundle on a dead end of evolution.
€ 16,95 -
-
Dynamische Ecologie
De dynamische interactie tussen mens en natuur.Het ecologisch perspectief dat men heeft is gebaseerd op fundamentele vormen van denken. De oude vorm, met een scheiding van subject en object, en een statische ontologie van de vaste identiteit van dingen, leidde tot verwoesting van de natuur, en we hebben een nieuwe vorm nodig die natuurvriendelijker is, robuust en flexibel, en zich aanpast aan veranderende omstandigheden. Dat gaat diep. Ik pleit voor een ontologie van dynamiek, zicht op verandering van mens en natuur, als gevolg van interacties tussen dingen onderling in plaats van autonome individuen of elementen van de natuur. Een dynamische en relationele ontologie. De dynamiek ontstaat door onvoorspelbare interacties tussen dingen, relaties tussen mensen, en tussen mens en natuur. Er is niet één enkele ‘juiste’ vorm van milieubeleid, maar meerdere vormen. Het is echter een slechte manier van denken over milieubeleid als een verdere domesticatie van de natuur voor het nut van de mens. Er is een rampzalige logica die men moeilijk onder ogen kan zien. Om de natuur te redden, voor het lange termijn welzijn van de mens, is beperking nodig van de consumptie, de productie die daarvoor nodig is, en stopzetting van economische groei. Dat zou kunnen met hogere BTW, accijnzen, beperking van vervuilende activiteiten, hogere belasting op verre vluchten en autogebruik, beperking van de consumptie van vlees, bevordering van biologische landbouw en veeteelt, en een basisinkomen. Daar zal onder de bevolking geen meerderheid voor te vinden zijn, en hun protest wordt uitgebuit door populistische politici, die daardoor de overhand krijgen. Dit is de tragiek van de democratie. We lopen doodleuk op een doodlopende weg van de evolutie.
€ 16,95 -
The gap between high and low education
Origens and consequences for societyThe gap between high and low educated has a long history, since the Re-naissance in the 16th century, and she still grows. She creates discrimination and prejudice, and is accompanied by a gap in income. In the 20th century there appeared to be a rebirth of humanism, in the cultural revolution of the 1960’s, but that faded away when the ‘babyboomers’ joined the game of the established order. The gap is fatal, not only for the low educated, but for society as a whole, including the high educated. Growth of understanding, knowledge and skill requires assimilation and accommodation, and the gap limits this. For a flou-rishing society, a connection between theory and practice is needed. The high educated are mostly oriented to theory, the low educated to practice. An example Is mainstream economics, which idealises markets, and neglects their limitations and perverse effects. We need markets, but must attend to their imperfections. Thus arises a society that freezes itself and stagnates, with policy that loses itself in theory, comes up with impractical plans and asphyxiates in bureaucra-cy. One should install a practice coordinator, who, together with implementing civil servants, tests the workability of laws, and reports to parliament. The low educated have understandably developed a grievance, with a feeling of misrecognition and isolation. This is understandable, but it is threatening in that it seems to lead to a penchant for despotism, of someone who ‘will set things right’, but who lies, cheats and schemes, and sidetracks democracy. Grievance and suspicion fritter away trust, which is needed for collaboration in mutual deliberation and debate which society and the economy need. Especially in innovation, collaboration is needed , and this requires trust, in view of the uncertainty of collaboration especially there. There are ways of dealing with that , but it is mostly a practical affair, in which high educated are generally weak.
€ 14,95 -
Hoe de kloof tussen hoog en laag opgeleid ontstond
en de consequenties ervanDe kloof tussen laag en hoog opgeleiden heeft een lange geschiedenis, sinds de Renaissance, in de 16e eeuw, en zij groeit nog steeds. Zij veroorzaakt discriminatie en vooroordeel, en gaat samen me een kloof in inkomen. Die kloof is funest, niet alleen voor de betrokken laag opgeleiden, maar voor de samenleving als geheel, inclusief de hoogopgeleiden. Groei van begrip, kennis en vaardigheid vergt assimilatie en accommodatie, en de kloof belemmert vertrouwen, wat de reikwijdte van assimilatie en de bereidheid tot accommodatie beperkt. Voor goed begrip en een bloeiende samenleving is het nodig theorie en praktijk te verbinden. Er ontstaat een samenleving die zichzelf vastzet en stagneert, met beleid dat zich verliest in theorie, met onuitvoerbare plannen komt, en verzandt in bureaucratie. Men zou een praktijk-coördinator moeten instellen die samen met uitvoerende ambtenaren kijkt naar de uitvoerbaarheid van een wetsvoorstel, en rapporteert aan het parlement. De laag opgeleiden hebben een begrijpelijke wrok ontwikkeld, vanwege een gevoel van miskenning en isolatie. Dreigend is dat deze wrok lijkt te leiden tot een hang naar despotisme van iemand die ‘de boel recht zal zetten’, maar intussen liegt, bedriegt, en de democratie op een zijspoor zet. Wrok en argwaan tasten het vertrouwen aan dat de werking van een samenleving en een economie nodig heeft. Vooral bij innovatie is deze samenwerking nodig, en die vergt vertrouwen, vanwege het risico van samenwerking. Er zijn manieren om daarmee om te gaan, maar dat is vooral een praktische zaak waar hoogopgeleiden vaak slecht in zijn.
€ 14,95 -
Inter-Firm Collaboration, Learning and Networks
An Integrated ApproachDevelopments in technology and globalization have led to an upsurge in inter-organizational relations. This book surveys the current field, connects differing perspectives and answers questions about who should collaborate, why, and how.
€ 71,95 -
Eigen Schuld
Minder slachtoffer, meer doenerWe schuiven vaak de schuld van iets af op de overheid, familie, buren, e.d., terwijl we zelf de hoofdoorzaak zijn. We zijn vaak slachtoffers in plaats van doeners die tegenslag incasseren en zelf verantwoordelijkheid nemen zich te weren en verdere tegenslagen te voorkomen. Schuld is een complex begrip dat enige uitleg vergt, en oefening in het vellen van een wijs oordeel.
€ 12,95 -
Legpuzzel in continentale filosofie
Dit boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel geef ik een overzicht van vraagstukken en visies uit de Continentale Filosofie, met de nadruk op 20e eeuwse filosofen Gadamer, Foucault, Lyotard, Derrida, Rorty, Habermas, Levinas, en Buber. De kernconclusie is dat veel filosofie in twee duizend jaar is verdwaald in statische doolhoven, terwijl de meer recente Continentale Filosofie zich verzette tegen illusies van vaste waarheid, wetenschap. identiteit, moraal en samenleving. Dingen zijn processen. Alles beweegt. In het tweede deel bespreek ik de dynamiek van kennis, taal en betekenis, ethiek en samenleving.
€ 21,95