Filters

Resultaten voor auteurs:'mienke simon thomas'

Bekijk ons aanbod gebaseerd op je zoekopdracht

8 resultaten
  1. Fascinatie textiel
    1. Liset van der Scheer
    2. Caroline Boot
    3. Mienke Simon Thomas

    Fascinatie textiel

    In Fascinatie | Textiel deelt textielontwerper Liset van der Scheer haar rijke kennis van en liefde voor textiele technieken. In haar 45 jaar lange praktijk ontwikkelde ze diverse verschillende nieuwe industriële methodes en toepassingen. Ze deed dit door bestaande technieken te ontleden en vervolgens naar haar hand te zetten. Ze ontwikkelde dessins, garens, structuren, kleurseries en producten voor klanten als Van Besouw, Casalis, Danskina, en De Ploeg en stoffen voor haar eigen label TeTTeX. In 2005 won ze voor haar collectie gebreid badkamer textiel een Dutch Design Award. In 2022 startte ze met de website knowhowwow.nl om haar kennis te delen. Fascinatie | Textiel is een uitgebreide en verrijkte bundeling van al die kennis. Het boek is in drie secties onderverdeeld: In een korte introductie legt Liset van der Scheer uit wat haar bewoog om dit boek te maken. Daarna bespreekt Caroline Boot (oud-conservator TextielMuseum) in een interview met Van der Scheer het verloop van haar loopbaan en krijg je een beeld van haar zakelijke en artistieke ontwikkeling. Mienke Simon Thomas (oud-conservator vormgeving Museum Boijmans van Beuningen) plaatst Van der Scheer in een historisch perspectief door in te gaan op de ontstaansgeschiedenis van het beroep textiel ontwerper. “ik daag mijn collega-ontwerpers nu en in de toekomst uit op hun beurt nieuwe ontdekkingen te doen om zo de textielindustrie uit te blijven dagen en verder te verrijken”, aldus Van der Scheer. Een mooie serie beeldparen in het hart van het boek laat zien hoe de wereld om Van der Scheer heen een onuitputtelijke inspiratiebron vormde voor haar ontwerpen. Het kan worden beschouwd als pleidooi om je ogen open te houden en je te blijven verwonderen. Achterin is een overzicht opgenomen met industriële textiele technieken die verwijzen naar afbeeldingen in het boek waarvoor de desbetreffende techniek werd toegepast. Over iedere techniek is een korte uitleg en een heldere tekening opgenomen.

    € 40,00
  2. Design derby
    1. Werner Adriaenssens
    2. Ellinoor Bergvelt
    3. Helen Elands

    Design derby

    Nederland - België (1815-2015)

    Wat moeten we ons voorstellen bij een 'Design Derby' tussen Nederland en België van 1815 tot 2015? Is er eigenlijk sprake van een karakteristieke Nederlandse of Belgische identiteit in het design? En hoeveel weten we over elkaars geschiedenis? Precies twee eeuwen geleden, in 1815, werd het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden opgericht. Gedurende vijftien jaar werden Nederland en België door de grote Europese staten tot een eenheid gedwongen onder de bezielende leiding van koning Willem I. Deze rijk geïllustreerde publicatie laat aan de hand van talloze bijzondere objecten zien waartoe de twee landen op het gebied van vormgeving in de loop van tweehonderd jaar in staat zijn geweest. Variërend van meubelen, keramiek, glas, textiel, grafisch ontwerp, mode tot huishoudelijke apparaten, wordt geïllustreerd hoe wooncultuur, economie en politiek het karakter van de vormgeving voortdurend laten evolueren.

    € 29,95
  3. Johan Thorn Prikker
    1. Henske Marsman

    Johan Thorn Prikker

    de Jugendstil voorbij

    Johan Thorn Prikker (1886-1932) was een dwarsligger, een moralist en een harde werker. Dat maakt zijn oeuvre, bestaande uit schilderijen, tekeningen, grafiek, textiel, meubelen en monumentaal werk verrassend en veelzijdig, maar niet altijd makkelijk. Dertien verschillende auteurs uit Nederland, Duitsland en Canada laten hun licht schijnen op dit werk en de context waarin het ontstond. Zij kozen daarvoor - op uitnodiging van de Thorn Prikker-specialiste Christiane Heiser die zelf de inleiding schreef - dertien thema's die samen een evenwichtig beeld scheppen van het actieve leven van deze creatieve kunstenaar. Thorn Prikker begon zijn loopbaan in Den Haag, waar hij door zijn recalcitrante gedrag van de academie gestuurd werd, maar waar hij ook de mooiste Nederlandse symbolistische werken schilderde. Hij eindigde in het Duitse Rijnland als alom gerespecteerd ontwerper van glas-in-loodramen en monumentale wandschilderingen. Zoals zijn stijl en de door hem gehanteerde technieken voortdurend veranderden, zo wisselde ook de receptie van zijn werk. Dat hield bij zijn overlijden in 1932 niet op: elke generatie lijkt nadien zijn werk op een nieuwe manier te beoordelen. Dit boek geeft de stand van zaken in 2010.Tentoonstelling in Museum Boijmans Van Beuningen: 13 november 2010-13 februari 2011Tentoonstelling in Museum Kunst Palast Düsseldorf: 26 maart-7 augustus 2011

    € 34,00
  4. Jac. Jongert 1883-1942 1883 - 1942
    1. Jac. Jongert
    2. Wilma van Giersbergen
    3. Mienke Simon Thomas

    Jac. Jongert 1883-1942 1883 - 1942

    Museum Boijmans Van Beuningen wijdt dit najaar een overzichtstentoonstelling aan het werk van ontwerper Jac. Jongert, bekend van zijn werk voor Van Nelle. Deze beroemde affiches en verpakkingen en zijn boekbanden, glas, textiel en vrij werk laten Jongert zien als een bevlogen vormgever. Jacob Jongert (1883-1942) is een van de eerste reclamevormgevers in Nederland. Zijn carrière neemt een vlucht als hij in 1919 een opdracht krijgt van de thee-, koffie- en tabakfabrieken van de Wed. J. Van Nelle. Het is de start van een reeks van duizenden ontwerpen voor de firma, voor wie Jongert een herkenbaar gezicht ontwerpt met strakke vormen en primaire kleuren. Jongert speelt een belangrijke rol in het ontwerp-onderwijs. In 1918 wordt hij aangesteld als hoofdleraar van de Rotterdamse Academie voor Beeldende Kunst. Hij wordt gedreven door een groot sociaal idealisme. Met zijn ontwerpen maakt Jongert kunst voor de massa. Ofschoon zijn ontwerpen een commerciële doelstelling hebben, blijft Jongert altijd veel belang aan het kunstzinnige aspect hechten. Jongert is een van de pioniers van de grafische vormgeving in Nederland. Toch was er tot op heden weinig aandacht voor zijn werk. Museum Boijmans Van Beuningen presenteert dit najaar in het voormalige prentenkabinet een groot overzicht van zijn oeuvre. Ca. 300 reclames, verpakkingen, boekbanden, objecten van textiel en glas en vrij werk tonen Jongert in al zijn veelzijdigheid. Zijn ontwerpen voor Van Nelle beslaan de helft van de tentoonstelling. Bij de tentoonstelling verschijnt een uitgebreide geïllustreerde catalogus, met bijdragen van Wilma van Giersbergen, Jack Otsen, Mienke Simon Thomas (eindredactie), Dingenus van de Vrie en Roosmarijn Hompe.

    € 32,50
  5. The essential potness
    1. Mienke Simon Thomas
    2. Titus Eliens
    3. Dorris U. Kuyken-Schneider

    The essential potness

    Lucie Rie en Hans Coper in Museum Boijmans Van Beuningen

    Central to the ceramics collection at Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam are the vases and pots created by Lucie Rie and Hans Coper, two expats who worked together in London following World War II and had a lasting impact on the 20th-century studio pottery movement. Each of the collection's extraordinary pieces by Rie and Coper has been photographed for this book, which explores the collection's history as well as the life and work of the artists themselves. The two potters played an integral role in the museum's approach to collecting, and the museum was likewise crucial to their international recognition and continuing influence.

    € 25,70
  6. Voortschrijdend inzicht
    1. Mienke Simon Thomas

    Voortschrijdend inzicht

    Een biografie van de collectie vormgeving

    De afdeling vormgeving is zonder twijfel de meest gevarieerde deelcollectie van Museum Boijmans Van Beuningen. In het openbare depot van het museum kan iedereen zich verwonderen over het pluriforme karakter van deze 50.000 stukken tellende verzameling. De objecten lopen uiteen van ambachtelijk gedraaide kookpotten tot unieke gegraveerde gedenkglazen en in massa geproduceerde stalenbuisstoelen. Maar waarom zijn al deze voorwerpen eigenlijk verzameld? En wat hebben ze ons te vertellen? Wat is de gemene deler tussen een jurk van Viktor&Rolf, een glas van Copier, een zilveren zoutvat van Van Vianen en een typemachine van Sottsass? Mienke Simon Thomas, conservator in het museum van 1993 tot 2021, beschrijft in deze rijk geïllustreerde Boijmans Studie wie of wat de afgelopen 175 jaar bepaalde wat het museum verwierf en hoe voortschrijdend inzicht dat verzamelbeleid ook steeds weer veranderde. Centraal in het verhaal staan de passies van particuliere verzamelaars, de emancipatie van het studiegebied, maatschappelijke veranderingen en, niet in de laatste plaats, de persoonlijke voorkeuren van de directeuren en de medewerkers.

    € 29,95
  7. Nederland-Bauhaus
    1. Mienke Simon Thomas

    Nederland-Bauhaus

    Pioniers van een nieuwe wereld

    In 2019 is het honderd jaar geleden dat het Bauhaus werd opgericht, de revolutionaire kunst- en ontwerpschool waarvan de invloed nog steeds voelbaar is. De baanbrekende uitgangspunten van de opleiding hebben ook in Nederland nadrukkelijk weerklank gevonden in architectuur, vormgeving en het ontwerponderwijs. Al vóór de oprichting zijn H.P. Berlage, Mathieu Lauweriks en Johan Thorn Prikker lid van de Deutsche Werkbund. De opvattingen van deze organisatie over de samenwerking tussen kunstenaars, architecten en de industrie vormden een belangrijke inspiratiebron voor het Bauhaus. Maar ook het tijdschrift De Stijl werd door docenten en studenten aan het Bauhaus gelezen en de De Stijl-leden Theo van Doesburg en J.J.P. Oud onderhielden nauwe contacten met het Bauhaus. Via een netwerk van personen, tentoonstellingen, tijdschriften, congressen, onderwijs en werkplaatsen verspreidde het gedachtegoed van het Bauhaus zich verder en na de sluiting van de opleiding in 1933 werden meerdere voormalige studenten en docenten actief in Nederland. Deze omvangrijke en rijk geïllustreerde publicatie ontsluit het fijnmazige netwerk van intensieve relaties tussen Nederland en het Bauhaus. Onder redactie van Mienke Simon Thomas en Yvonne Brentjens beschrijven 21 auteurs uit Nederland en Duitsland elk een ander facet binnen de periode vanaf de oprichting in 1919 tot 1968 - het jaar waarin het Stedelijk Museum in Amsterdam de eerste retrospectieve Bauhaustentoonstelling organiseerde.

    € 34,95
  8. Netherlands-Bauhaus
    1. Mienke Simon Thomas

    Netherlands-Bauhaus

    Pioneers of a new world

    Before commencing its large-scale renovations, Museum Boijmans Van Beuningen pulls out all the stops with the exhibition ‘netherlands ? bauhaus – pioneers of a new world’. 2019 is the centenary of the founding of the Bauhaus, the revolutionary art and design school whose influence can still be felt today. Almost 800 objects – artworks, furniture, ceramics, textiles, photographs, typography and architectural drawings – provide a unique insight into the inspirational interactions between the Netherlands and the Bauhaus. Envisaging a new world and a quest for simplicity and functionality were among the principles of the Bauhaus. Walter Gropius established the revolutionary school for artists, architects and industrial designers in the German city of Weimar in 1919. In a period in which only a small elite could afford products designed by artists, the Bauhaus worked from the ideal of making beautiful and functional design available to all. The school’s groundbreaking ideas, which later exerted worldwide influence, found their echo in the Netherlands in architecture, design and education. Museum Boijmans Van Beuningen explores this Netherlands ? Bauhaus network for the first time in a major survey.

    € 34,95