Filters
-
Thema
- Filosofie en religie
- Geschiedenis en archeologie
- Biografie, literatuur en literatuurstudies
- Fictie
- Gezondheid, relaties en persoonlijke ontwikkeling
- Taal en taalkunde
- Samenleving en sociale wetenschappen
- Levensstijl, hobby‘s en vrije tijd
- Kinderen, tieners en onderwijs
- Naslagwerken, informatie en interdisciplinaire onderwerpen
- Geneeskunde en verpleging
- Kunst
- Economie, Financiën, Bedrijf en Management
- Wetgeving
- Wiskunde en wetenschap
-
Productvorm
-
Taal
-
Prijs
Resultaten voor auteurs:'seneca'
Bekijk ons aanbod gebaseerd op je zoekopdracht
-
Levenskunst
Filosofische essays over leven en doodWijsheid. Inzicht. Inspiratie. Wie daarnaar op zoek is in de Romeinse literatuur komt snel uit bij de filosoof Seneca. Als geen andere antieke auteur richt Seneca zich op de belangrijkste vragen die mensen zich stellen. Hoe moet ik leven? Wat moet ik doen om gelukkig te worden? En hoe kan ik op een waardige manier sterven? In vijf wijsgerige essays gaat Seneca op zulke kwesties in. Zo bestrijdt hij de gangbare visie dat het leven ‘te kort’ is, en geeft hij adviezen om innerlijke rust en onafhankelijkheid te bereiken. Ook schrijft hij uitvoerig over de goede dood. De eerder apart verschenen essays zijn hier gebundeld als Levenskunst. Als bonus is een nieuwe vertaling opgenomen van Seneca’s onvolledig bewaarde ‘Leven in de luwte’ (De otio).
€ 24,99 -
Innerlijke rust
We hebben alles wat we willen, kunnen ons alles veroorloven. En toch zijn we ontevreden met ons leven. En vooral ontevreden met onszelf. Het is geen depressie en we zijn ook niet diep ongelukkig, het is meer een onbestemd gevoel van onvoldaanheid. Wat is er toch aan de hand? Deze psychische toestand is van alle tijden. Dat blijkt wel uit Innerlijke rust van de Romeinse filosoof Seneca. Daarin geeft hij een messcherpe analyse van het probleem: het ligt aan onszelf, aan onze geestelijke houding. Als je niet duidelijk hebt wat je wilt en geen heldere keuzes maakt, blijf je altijd onrustig en verveeld. Gelukkig is daar wel iets aan te doen. Kijk goed wat je talenten en mogelijkheden zijn, zegt Seneca, en handel daarnaar. In elke situatie, zelfs onder dwang en tirannie, kan een mens het goede doen. Zorgvuldig vrienden uitkiezen, je niet druk maken om zinloze zaken, niet telkens wisselen van plan: praktische middelen om je leven te ordenen. Zo wijst Seneca zijn lezers in kort bestek feilloos de weg naar innerlijke rust en balans.
€ 12,99 -
Gelukkig leven
Gelukkig levenIn Gelukkig leven geeft Seneca adviezen om in tijden van tegenspoed en hevige emoties toch gemoedsrust te vinden. Wars van getheoretiseer en de waan van de dag verkondigt de Romeinse stoïcus een filosofie die midden in het leven staat en tot op de dag van vandaag actueel is gebleven. --------------------------------------------------------------------------------Ook van de auteur(s):Dialogen[mrt. 2006]
€ 13,90 -
De weg naar wijsheid
raadgevingen uit de Epistulae MoralesDe weg naar wijsheid verscheen eerder in de Sapientia-reeks van Uitgeverij SUN, en nu opnieuw in de serie Kleine Klassieken. Van Gelukkig leven, de andere titel van Seneca in deze reeks, zijn al meer dan vijfduizend exemplaren verkocht.Dit klassieke filosofieboek bevat levendige passages uit de brieven die Seneca schreef aan zijn vriend Lucilius. De gekozen passages zijn de meest pregnante verwoordingen van Seneca's morele lessen over de moeilijke weg naar het ware geluk en de ware vrijheid, over zelfbeheersing, gemoedsrust en de aanvaarding van de dood. Seneca verbreidde (zoals ook Epictetus en later Marcus Aurelius) in Rome het denken van de Griekse Stoa. Eerder verschenen bij Uitgeverij Boom Dialogen (2006) en Gelukkig leven (2009).
€ 13,90 -
De kunst van het geven
Het is mooi om een ander een dienst te bewijzen of iets te geven. Maar wat willen we dan eigenlijk bereiken? Iets voor onszelf? Of is het belangeloze goedheid zoals die van de goden? Omgekeerd kun je vragen wat de beste reactie is als we iets krijgen. Dankjewel zeggen, minstens. Maar geldt dat ook in een hiërarchische relatie? En moeten we niet ook zo snel mogelijk iets terugdoen? Over deze vragen schreef Seneca een boek, Gunsten (De Beneficiis). Uit dat omvangrijke werk zijn in deze uitgave de mooiste en belangrijkste gedeelten opgenomen. Seneca is ook relevant voor de huidige tijd: ‘Wie bij het geven nadenkt over terugkrijgen verdient niet beter dan bedrogen uit te komen.’
€ 14,99 -
Met zicht op het einde
Levensbrieven aan LuciliusEen mooie baan, veel geld verdienen, aandacht en bewondering krijgen… dingen waarvan veel mensen dromen. Maar volgens de Romeinse filosoof Seneca (eerste eeuw n.Chr.) moeten we daar juist vanaf. Het leven is te kort, zegt hij, om te verspillen aan bijzaken. Richt je liever op wat er werkelijk toe doet: op innerlijke kracht en kwaliteit, op zelfbeheersing, op het goede. Alleen zo kan een mens het ware geluk bereiken. Seneca’s tijdloze raad staat verwoord in zijn geliefde Brieven aan Lucilius, waaruit hier de eerste negenentwintig zijn vertaald. Een praktische en toegankelijke aanzet tot filosofie. In fraai geschreven, persoonlijke brieven wordt de lezer meegenomen de diepte in. Op weg naar zichzelf en naar innerlijke vrijheid.
€ 20,00 -
De hemelvaart van keizer Eikel
‘De keizer is dood, lange leve de keizer.’ Zo voelde het waarschijnlijk ook in 54, na de moord op de Romeinse keizer Claudius. De nieuwe keizer, Nero, leek een verademing. Zijn leraar, de filosoof Seneca, schreef nog wel een lovende grafrede over Claudius, waarmee Nero goede sier kon maken. Maar voor gebruik in kleine kring aan het hof schreef Seneca ook een bijtende satire op de gestorven vorst. Daarin probeert de arme Claudius verwoed een plekje te krijgen tussen de goden. Tevergeefs. Hij wordt uit de hemel verjaagd en krijgt ten slotte zelfs een vernederende straf opgelegd. Hij is dan al uitgelachen om een reeks van slechte eigenschappen: van domheid en wreedheid, via een hang naar dobbelen en nutteloze kennis, naar diverse lichamelijke gebreken. Zijn manke been, zijn gestotter, zijn winderigheid. Het kan niet smalend genoeg, zo lijkt het. In dit rancuneuze maar ook vermakelijke geschrift zien we Seneca van een verrassende kant. De anders zo serieuze filosoof gaat even helemaal los en doet alles wat hij normaal zelf verbiedt en verfoeit. Maar wel met elan en stijl.
€ 17,50 -
Dialogen
De Dialogen bevatten twaalf klassiek geworden moralistische teksten van de grote Romeinse stoïcijn Lucius Annaeus Seneca, geschreven tussen 40 en 63. Seneca onderzoekt wat een gelukkig leven is: onverstoorbaar, niet verward door emoties maar met inzicht in de samenhang van de dingen en in de eigen mogelijkheden. Modern is Seneca's ideaal van een wereldburgerschap dat is gebaseerd op waardering en niet op vrees. Ook waarschuwt hij tegen het kritiekloos meelopen met de massa. Seneca spoort de lezer aan tot wijsheid te komen door zich in wijsgerige problemen te verdiepen. 'De weg naar de wijsheid via voorschriften is lang, maar via voorbeelden kort en doeltreffend.'
€ 49,90 -
Woede & clementie
OVER WOEDE & OVER CLEMENTIE zijn twee van de meest bestendige en invloedrijke politiek-didactische geschriften van de stoïcijnse filosoof Seneca (4 vC-65 nC), politieke mentor van de jeugdige keizer Nero (37-68 nC). Geschreven als een klassieke literair-filosofische, innerlijke dialoog maant Seneca zijn lezer tot kritisch zelfonderzoek. Wie naar zelfbeheersing, wijsheid en een rustig gemoed streeft, dient zijn karakter te oefenen, redeloze hartstochten en zinloze emoties te beheersen, en zijn oordeelsvermogen te versterken. DE CLEMENTIA is Seneca’s eerste les: hoe toont zich een goed heerser? Door zelfbeheersing, mildheid, redelijkheid en waardigheid: clementie getuigt van wijsheid. In clementie uit zich de vrijheid van het soevereine handelen; gerechtigheid is de hoogste deugd van de soeverein. DE IRA is Seneca’s tweede les: hoe wordt een goed heerser een wijs man? Onvrijheid uit zich in onbeheerste woede; een wijs man weet de wisselvallige en irrationele krachten van het lot te weerstaan; generositeit is de hoogste deugd van een wijs man. WOEDE & CLEMENTIE zijn de geschiedenis ingegaan als vorstenspiegels, leerstukken voor de goede vorst, lessen in wijs leiderschap, en pleidooien voor gerechtigheid en generositeit.
€ 24,50 -
Thyestes, Agamemnon, Oedipus, Hercules
Lucius Annaeus Seneca speelt een centrale rol in de Romeinse literatuur en politiek. Als auteur van veel gelezen en vertaalde filosofische brieven en psychologische traktaten is hij een vermaard pleitbezorger van stoicijnse deugden als gelijkmoedigheid, mildheid en gemoedsrust. Tot in de huidige eeuw staat hij te boek als de filosoof van de redelijkheid, op wie emoties geen enkel vat hebben. Maar de tragedies van Seneca verbeelden juist het tegengestelde: ze spiegelen de politieke werkelijkheid en wreedheid van het keizerlijke Rome in de eerste eeuw. Keizer Nero staat als hoofdrolspeler en regisseur symbool voor dit Romeinse theater van de waanzin. Een tragedie van Seneca is een orgie van emoties in het decor van een absurde, grimmige en redeloze wereld. Hercules' razernij, Thyestes' wreedheid, Oedipus' waanzin, Agamemnon's vergelding - een reeks van heldhaftigheid zonder moraal, van wraakzucht zonder onderscheid, en van boeten zonder schuld. Geen publiek, geen toeschouwer ontkomt aan het dilemma, of de keuze dader te zijn of slachtoffer. Seneca's Thyestes, Agamemnon, Oedipus en Hercules zijn de klassieke tragedies van de waanzin. Thema's en personages van Seneca tragicus keren in velerlei vormen en gedaantes terug bij latere regisseurs, dramaturgen en schrijvers als Antonin Artaud en Hugo Claus, bij Bertold Brecht en Peter Weiss, bij Eugene O'Neill en Thibaud Delpeut. Weinig anderen dan Piet Schrijvers zullen zich met zoveel dichterlijk vermogen kunnen wagen aan het vertalen van Seneca's tragedies, als geen ander beheerst hij de vele registers van de Latijnse epische poëzie. Schrijvers' oeuvre van vertalingen uit het Latijn - Lucretius, Horatius, Vergilius - is bekroond met de Martinus Nijhoff-prijs, de belangrijkste Nederlandse onderscheiding voor vertalers.
€ 45,00 -
Troost en volharding
Leed en narigheid zijn van alle tijden. En vaak is er maar één ding tegen te doen: je eigen houding veranderen, innerlijk weerbaar worden. Voor Seneca kan dat alleen langs de weg van de rede. In twee puntige essays levert hij rationele argumenten om ellende het hoofd te bieden. Troost schreef Seneca in de jaren dat hij was verbannen naar Corsica (41-49). Hij spreekt zijn moeder Helvia moed in en betoogt tegenover haar dat ballingschap helemaal niet erg is. Een wijs man is overal thuis, is zichzelf altijd genoeg, is sterk en onafhankelijk. In Volharding, dat uit zijn laatste jaren dateert, slaat Seneca een nog fer¬mere toon aan. Tegenspoed is juist iets goeds, zegt hij, omdat een mens zich daardoor kan bewijzen. Wie veel voor zijn kiezen krijgt is een lieveling van de godheid: hij mag zijn kwaliteiten laten zien. Seneca’s wijsheden blijven onverminderd relevant. Hij biedt een helder perspectief, ook voor lezers van vele eeuwen later.
€ 16,99 -
Medea, Phaedra, Trojaanse vrouwen
Lucius Annaeus Seneca speelt een centrale rol in de Romeinse literatuur en politiek. Als auteur van veel gelezen en vertaalde filosofische brieven en psychologische traktaten is hij een vermaard pleitbezorger van stoicijnse deugden als gelijkmoedigheid, mildheid en gemoedsrust. Tot in de huidige eeuw staat hij te boek als de filosoof van de redelijkheid, op wie emoties geen enkel vat hebben. Maar de tragedies van Seneca verbeelden juist het tegengestelde: ze zijn doordesemd van de politieke werkelijkheid en waanzin van het keizerlijke Rome in de eerste eeuw. De uitzinnige wreedheid van keizer Nero, wiens politiek adviseur hij was, is symbool geworden van Seneca's tragedies: een kolkende poel van onbeheerste emoties in het decor van een absurde en redeloze wereld. De woede van Medea, de gekweldheid van Phaedra, de vernedering van de Trojaanse vrouwen: 'Medea', 'Phaedra' en 'Trojaanse vrouwen' vormen een klassiek theater van de wreedheid. Wrok, wraakzucht en misbruik worden in een overrompelende beeldenrijkdom over het gruwende publiek uitgestort. In de traditie keren de tragedies van Seneca in wisselende gedaantes weer: bij Shakespeare en Sarah Kane, bij Vondel en Hugo Claus, bij Sylvia Plath en Antonin Artaud. Weinig anderen dan Piet Schrijvers kunnen zich met zoveel dichterlijk vermogen wagen aan het vertalen van Seneca's tragedies, als geen ander beheerst hij de vele registers van de Latijnse poëzie. Schrijvers' oeuvre van vertalingen uit het Latijn - Lucretius, Horatius, Vergilius - is bekroond met de Martinus Nijhoff prijs, d
€ 40,00