• No shipping costs from € 15, -
  • Lists and tips from our own specialists
  • Possibility of ordering without an account
  • No shipping costs from € 15, -
  • Lists and tips from our own specialists
  • Possibility of ordering without an account

Babymanagement voor mannen

praktisch handboek voor vaders

H.J. Hanssen

All bindings and editions

Babymanagement voor mannen

praktisch handboek voor vaders

H.J. Hanssen

Paperback | Dutch
  • out of stock
€17.95
  • From €15,- no shipping costs.
  • 30 days to change your mind and return physical products

Description

Dit is het onmisbare praktische handboek voor mannen die vader worden of net vader zijn. In Babymanagement is de vader de manager van een onderneming: zijn gezin. De baby is het veeleisende 'product' waar alles om draait. Wat is zijn 'input'? (Borst of fles). Wat is zijn 'output'? (Volle luiers). Welke 'investering' wordt gevraagd? (Tijd, geld en aandacht). En, kan het beoogde 'rendement' (geluk) worden gerealiseerd? In verfrissende no-nonsense taal geeft vaderschapsexpert Henk Hanssen antwoord op alle vragen die (aanstaande) vaders zich stellen:
* Financiële planning: wat kost de opvoeding?
* Hoe voed en verschoon ik de baby?
* Wat is de beste babyfoon?
* En de meest praktische kinderwagen?
* Hoe combineer ik werk en privéleven?
* Hoe zal het vaderschap mijn leven veranderen?
* Hoe houd ik de relatie met mijn partner verrassend?
Nuchter, actueel en gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten: Babymanagement is hét boek om het plezier en de uitdaging van het vaderschap te ontdekken. En dat alles in een taal die veel mannen zal aanspreken. Deze vijftiende, geheel voor 2017 geactualiseerde editie, is voorzien van een unieke poster (formaat 40 x 57 cm) die op de babykamer niet mag ontbreken. De voorzijde toont de specificaties van de baby, op de andere kant staan vier handige grafieken waarop je de ontwikkeling van je kind kunt bijhouden. Babymanagement is door de pers zeer goed ontvangen. Viva schreef: 'Een bijbel voor vaders!' Het boek wordt aanbevolen door verloskundigen en zelfs door mannen die niet aan lezen toekomen. Al meer dan 40.000 exemplaren verkocht!


Mannen zorgen misschien weinig, maar dat komt deels doordat alle babyboeken, -winkels en -adviezen gedomineerd worden door pastelkleurige, ogenschijnlijk vrouwelijke invloeden. Dat is de boodschap die oprichter Henk Hanssen van de mannensite 'IkVader' al een tijd uitdraagt. Vandaag presenteert hij op de 'Negen-maanden-beurs' zijn boek 'Babymanagement voor mannen' en zoals de titel al doet vermoeden gaat hij daarin onverdroten voort met pogingen om de babywereld in het mannelijke domein te trekken. De geplastificeerde folder die hij ronddeelt meldt dat een kind een 'product' is, babymelk valt onder 'input' en in de luier verschijnt de 'output' van het product. En vaderschap biedt ook rendement: kinderen van wie de pa veel in de buurt is, ontwikkelen zich beter dan klein grut met een afwezige vader. Het is een wat ver doorgevoerde stijlvorm waar best wat op aan te merken valt. Zo is het maar de vraag of de jonge moeder graag gaat samenwerken met een man die haar de 'producent' van zijn kind noemt. Terwijl Hanssen juist jonge vaders adviseert om hun vrouw ertoe te bewegen verschillende zorgtaken aan hen te delegeren: jonge moeders belasten zich de eerste maanden snel te sterk. De directie Emancipatiebeleid van het ministerie van Sociale Zaken, Kraamzorg Nederland en het Voedingscentrum zien in ieder geval wel brood in de aanpak van Hanssen: zij werkten mee aan het boek. Dat levert een geheel met best aardige tips: voeding, verschonen, de 'beste' babyfoon en de 'meest praktische kinderwagen'. De voordelen van borstvoeding brengt hij wel erg stellig over het voetlicht, hoewel ook hij toegeeft dat de fles een goed alternatief is. Daarnaast geeft Hanssen adviezen over manieren om werk, vaderschap en privé-leven te combineren. Dat kan met ouderschapsverlof of door het 'screenen van je directe omgeving op oppascapaciteit' zodat jonge vaders er na een tijd nog eens met hun vrouw samen op uit kunnen. Wie in de drukke periode rond de geboorte dan toch een advies zonder pastelkleuren wil hebben, kan bij Hanssen terecht.

AMSTERDAM - Bij Baby View kun je een echo laten maken, desgewenst vastgelegd op video of dvd. Verderop wordt de Diaper Champ als een gegarandeerd reukloze luieremmer aangeprezen. Aan een tafeltje in de Nutricia-stand maltraiteert een peuter een spinazieprak. Welkom op de gisteren begonnen Negenmaandenbeurs. De beurs in de RAI wordt bijna alleen bezocht door vrouwen, met een incidentele man, die er dan steevast een paar passen lusteloos achteraan sjokt. Dat laatste schrijven journalisten er altijd bij, weet Henk Hanssen, standhouder en auteur van het boek Babymanagement voor mannen. Hanssen, die in 2000 in afwachting van de geboorte van zijn dochter de website ikvader.nl opzette, wijst erop dat alleen de informatie in zijn stand op mannen is gericht. "Verder is de beurs op vrouwen afgestemd. De man is in deze wereld geen beslisser. Dit soort zaken wordt met moeder of vriendinnen besproken. De man wordt buitengesloten." Nog niet zo lang geleden liet Hanssen dan al snel het woord moedermaffia vallen, maar hij is inmiddels milder geworden, al vindt hij nog steeds dat vrouwen 'de neiging hebben te veel te claimen', waardoor de man zich buitengesloten voelt. Zijn gisteren gepresenteerde boek moet worden gezien als tegengif voor de in mintgroen of roze uitgegeven en door verkleinwoordjes gegeselde boeken over zwangerschap en baby's. Hanssen, op wiens zwarte T-shirt babymanager staat, stelt op resultaat gerichte marketingtaal tegenover de gangbare roze wolken. Zwangerschap is bij hem 'de assemblage', de baby wordt omschreven als 'het product', de voeding is 'de input' en wat uiteindelijk in de reukloze luieremmer terechtkomt is 'de output'. Bij Hanssen doet de baby geen dutje, maar is hij aan het opladen (er worden tips gegeven om de optimale laadstand te bereiken) en een oude kinderwagen is een fijne oldtimer. Zo wordt de jonge babymanager - jaarlijks worden 92.000 mannen voor de eerste keer vader - de weg in luierland gewezen. Overigens wordt alleen in de kopjes en talrijke schema's dit managersjargon volgehouden. Het boek gaat in op zaken als: wat kost de opvoeding van een kind (instapmodelletje Porsche)? het voeden en verschonen van baby's; hoe combineer je werk en privé-leven? wat is de beste babyfoon en de meest praktische kinderwagen? En er worden mythes in doorgeprikt (nee, van borstvoeding krijgen vrouwen geen hangborsten). De informatie is praktisch, to the point. Hanssen met onverholen trots: "Een vrouw vertelde me dat ze in het boek niet één keer het woord liefde was tegengekomen." Uit door ikvader.nl geïnitieerd onderzoek onder blijkt dat dertig procent van de ondervraagden zich niet heeft voorbereid op de geboorte van het eerste kind. Mannen scoren hoger dan vrouwen. En áls mannen zich voorbereiden, besteden ze er hooguit een paar uur aan. Hanssen biedt via zijn vadersite dingen aan die dat kunnen verbeteren: workshops, een scheurkalender, een binnenkort te verschijnen verhalenbundel en als nieuwste wapen de sms-alerts: tips die worden verstuurd onder het motto 'mobiel meepuffen'. De babymanager ontzenuwt de mythe dat je gelukkiger wordt van kinderen en schetst een door Amerikaanse onderzoekers ontworpen gelukscurve die na een honeymoon high en een piek tijdens de eerste zwangerschap na de geboorte begint te dalen. Aan deze parental crisis komt pas een einde als het kind naar de basisschool gaat. Met Hanssens handboek kan nog iets aan damage control worden gedaan. Nuttige tip bij het hoofdstukje 'Zakgeld': 'Stel het verklaren van dit woord zo lang mogelijk uit.'

'(...) Henk Hanssen begon een website en schreef het boek Babymanagement voor mannen. Het leest als een handleiding bij elektrische apparaten, met de baby als product met productspecificaties, een mobiele modus en output (poep). Dit is een taal die mannen begrijpen.(...)'

'(...) De mengeling tussen ernst en luim werkt perfect in het boek Baby-management voor Mannen, waarin bloedserieus het gezin als onderneming wordt gezien, met de moeder als producent, de baby als product en de vader als manager. Het is erg prettig om zo over baby's te lezen, zonder dat glijerige wazige en tegelijk bloedserieuze 'jij en jouw baby'-toontje (al miste ik een hoofdstuk over wat te doen als het product met defecten wordt afgeleverd: ruilen kan niet en het is riskant voor de onderneming de producent verantwoordelijk te stellen). Mannen willen nu eenmaal liever iets met knopjes en versnellingen met een gebruiksaanwijzing die op een a-viertje past. (...)'

Specifications

  • Publisher
    IkVader Boeken
  • Pub date
    Jan 2005
  • Pages
    240
  • Theme
    Pregnancy, birth and baby care: advice and issues
  • Dimensions
    180 x 135 x 18 mm
  • Weight
    413 gram
  • EAN
    9789077393024
  • Paperback
    Paperback
  • Language
    Dutch