Description
Veel van wat nu in kunst fout heet te zijn, wordt toegeschreven aan het modernisme. Tegelijk heeft deze stroming enorm veel nieuws gebracht op talloze terreinen binnen en buiten de kunst dat velen nu volstrekt vanzelfsprekend vinden. Tijd voor een genuanceerde bespreking van een beweging die zoals elke cruciale stroming niet ooit begon en ooit eindigde maar telkens nieuwe mensen inspireert. De mix van tegenstrijdige reacties (bewondering en verwondering, verzet en assimilatie) is de beste garantie voor een blijvende fascinatie. Dit tweede deel behandelt de receptie van het modernisme aan de hand van hoofdstukken over pianisten, programmeurs, publicisten en de veranderde omgang met moderne kunst, niet alleen muziek.
Emanuel Overbeeke heeft een grote belangstelling voor vele kunsten, studeerde muziekwetenschap in Utrecht en New York en publiceerde eerder onder meer over Vestdijk en de muziek, Klassieke componisten en de dood, muziek voor de paastijd buiten Bach, de Nederlandse Beethovenreceptie, Nederlandse muziek bij Nederlandse symfonieorkesten 1945-2000 (proefschrift), Entartete Musik, en de componisten Debussy, Stravinsky en Boulez. Hij schrijft daarnaast artikelen, toelichtingen, recensies van boeken en cd's, geeft inleidingen en cursussen en is amateurpianist.