Filters
-
Thema
-
Productvorm
-
Taal
-
Prijs
Resultaten voor 'siebe thissen'
Verken de wereld van siebe thissen. Ontdek bestsellers, nieuwe releases en klassiekers. Lees recensies en koop direct online bij Donner. Blijf op de hoogte van nieuwe uitgaven en exclusieve aanbiedingen. Laat je inspireren door de verhalen van siebe thissen!
-
Leve Rotterdam!
De tragische geschiedenis van Jacob de VletterLeve Rotterdam! is een stadsverhaal over de ongeregeldheden in de laatste week van oktober 1868. Duizenden Rotterdammers koelden hun woede op de politiebureaus, het stadhuis en de belastingdienst. De rellen en de daaropvolgende rechtszaak hielden de stad en heel Nederland maandenlang in hun greep. Kranten spraken over het proces van de eeuw. Het stadstumult is de geschiedenis ingegaan als het ‘De Vletter Oproer’, vernoemd naar de vermeende aanstichter Jacob de Vletter. Thissen plaatst de troebelen en de rol van De Vletter in een nieuw perspectief: de transformatie van koopmanstad naar havenstad. In haar verlangen naar schaalvergroting en efficiency probeerde het stadsbestuur de straathandel en de hosselpraktijken van kleine zelfstandigen aan banden te leggen. Om dat te bereiken werd een sterk uitgebreid politiekorps als wilde furie op de stad losgelaten. Leve Rotterdam! beschrijft de aanloop naar de ongeregeldheden, de rellen zelf en het proces tegen zesentwintig verdachte Rotterdammers en de veronderstelde leiders van de opstand: de joodse koopman Jonas Melhado en zaakwaarnemer Jacob de Vletter. De kwestie werd een ongehoord politiek proces, waarbij Justitie de rellen met een beroep op de ‘Wet van Napoleon’ als een revolutionair complot beoordeelde, met alle tragische gevolgen van dien. Rotterdam was dé Nederlandse stad waar dynamiek en vooruitgang zich het sterkst profileerden. Maar ook de stad waar beloftes van voorspoed en gevoelens van desintegratie het heftigst met elkaar in conflict raakten. Eén ding is zeker: de benaming het ‘De Vletter Oproer’ moet een misvatting worden genoemd.
€ 22,99 -
Beelden
stadsverfraaiing in Rotterdam sinds 1940Hoe kwamen De verwoeste stad van Zadkine en de titelloze sculptuur van Naum Gabo naar Rotterdam? En wat betekende de 'percentageregeling' voor de stad? Het boek Beelden. Stadsverfraaiing in Rotterdam sinds 1940 werd geschreven door Siebe Thissen, hoofd van BKOR (het programma Beeldende Kunst & Openbare Ruimte van CBK Rotterdam). Het boek geeft een geschiedenis van de kunst in de openbare ruimte van Rotterdam, en dan vooral vanuit het perspectief van de kunstenaar die invloed wil uitoefenen op de (wederop)bouw, het aanzicht en de uitstraling van de stad. Thissen beschrijft de reuring, de acties, de ambities en de successen die de relatie van de kunst met de stad hebben bepaald.
€ 37,50 -
De jongen die van De Hef dook
‘Dit is het verhaal van een jongen die het onmogelijke presteerde en op het nippertje aan de dood ontsnapte. Het is opgebouwd uit precies die elementen die heel lang geleden, ergens in de peilloze diepte van de tijd, de geboorte van fictie mogelijk maakten: er is sprake van een bijzondere daad, van spanning en verlossing, en het publiek krijgt wat het wil: een held.’ – Siebe Thissen, historicus en filosoof Op 14 januari 1933, midden in de crisisjaren, dook de negentienjarige Lou Vlasblom van een bekende spoorbrug in Rotterdam. Hij zette zich af op de duizelingwekkende hoogte van 67 meter, maakte een lange duikvlucht met twee salto’s en kwam heelhuids in het water terecht. Talloze verslaggevers, columnisten en schrijvers probeerden zijn motieven te duiden, kenden een symbolische betekenis toe aan de sprong. Zo werd er een stofwolk van hele en halve waarheden opgetrokken waarin een uniek stadsverhaal vorm kreeg: De jongen die van De Hef dook. ‘Een prachtige ode aan een lefgozer, maar zoveel meer: een mooi en indringend portret van Rotterdam in 1933. Het boek leest als een film.’ – Sandra de Vliegh in Algemeen Dagblad ‘Lou Vlasblom laat zien dat iedereen, of je nou koning bent of darmenschrapper, in staat is iets groots te verrichten. En, minstens zo belangrijk, Rotterdam was ook vóór het bombardement al een wereldstad.’ – Sander de Kramer in De Telegraaf
€ 18,50 -
Bombastisch, ondansbaar en weergaloos
Hoe progressieve popmuziek in de jaren zeventig alle conventies doorbrakMet de doorbraak van Spotify en het gebruik van rocksongs in commercials en Netflix-series staat de geschiedenis van de popmuziek volop in de belangstelling – óók de bombastische en ondansbare progrock van de jaren 1970. Fred de Vries en Siebe Thissen waren jonge muziekliefhebbers in de jaren 1970. Het was de tijd waarin popmuziek zichzelf serieus begon te nemen, een kunstvorm werd. Musici koketteerden met filosofen, schrijvers, kunstenaars en goeroes. Ze verzonnen groteske namen voor hun bands, maakten artistieke klaphoezen en lapten alle conventies aan hun laars. Grenzen werden opgezocht en overschreden. Experimenteren was het parool. Virtuositeit een voorwaarde. En als je geen noten kon lezen of een gitaarsolo van dertien minuten kon spelen, dan was een dosis ongebreideld enthousiasme mooi meegenomen. Met of zonder drugs. Ook jonge platenkopers en concertbezoekers werden meegesleept in dat uitdijende universum. Ze maakten kennis met nieuwe ideeën, beelden, boeken, kunstwerken en vooral die weergaloze muziek die nooit eerder was gehoord. Aan de hand van achtentwintig platen die een belangrijke rol in hun jeugd hebben gespeeld, brengen de auteurs een intrigerend landschap in kaart: radioshows en televisieprogramma’s, kantines en schoolpleinen, jongerencentra en platenwinkels, tijdschriften en platenhoezen creëerden een pre-digitaal informatieplatform voor nerds en muziekgeeks. Dat platform kreeg vorm in de stad én in de provincie, zoals de auteurs aan de hand van jeugdherinneringen laten zien. De lezer krijgt een caleidoscopisch beeld van een interessante, maar nog weinig gedocumenteerde periode uit de popgeschiedenis: de jaren 1970, waarin niet alleen de Angelsaksische wereld maar ook het Europese continent een hoofdrol opeiste. Uiteraard, iconen als Yes, Pink Floyd, King Crimson en Genesis passeren de revue. Maar er is ook aandacht voor Nederlandse, Duitse, Franse, Italiaanse en Zuid-Afrikaanse muziek. Tevens rekenen de auteurs af met de mythe dat punk een einde maakte aan progressieve rock. Het genre blijkt vitaal, innovatief en neemt steeds weer nieuwe gedaantes aan - van avantprog tot postrock, van postpunk tot neoprog. Ten slotte is er aandacht voor zwarte rockbands en voor vrouwen in dit door mannen gedomineerde popdomein.
€ 25,00 -
De jongen die van De Hef dook - gesigneerde editie
‘Dit is het verhaal van een jongen die het onmogelijke presteerde en op het nippertje aan de dood ontsnapte. Het is opgebouwd uit precies die elementen die heel lang geleden, ergens in de peilloze diepte van de tijd, de geboorte van fictie mogelijk maakten: er is sprake van een bijzondere daad, van spanning en verlossing, en het publiek krijgt wat het wil: een held.’ – Siebe Thissen, historicus en filosoof Op 14 januari 1933, midden in de crisisjaren, dook de negentienjarige Lou Vlasblom van een bekende spoorbrug in Rotterdam. Hij zette zich af op de duizelingwekkende hoogte van 67 meter, maakte een lange duikvlucht met twee salto’s en kwam heelhuids in het water terecht. Talloze verslaggevers, columnisten en schrijvers probeerden zijn motieven te duiden, kenden een symbolische betekenis toe aan de sprong. Zo werd een stofwolk van hele en halve waarheden opgetrokken waarin een uniek stadsverhaal vorm kreeg: De jongen die van De Hef dook.
€ 22,99 -
De jongen die van De Hef dook
‘Dit is het verhaal van een jongen die het onmogelijke presteerde en op het nippertje aan de dood ontsnapte. Het is opgebouwd uit precies die elementen die heel lang geleden, ergens in de peilloze diepte van de tijd, de geboorte van fictie mogelijk maakten: er is sprake van een bijzondere daad, van spanning en verlossing, en het publiek krijgt wat het wil: een held.’ – Siebe Thissen, historicus en filosoof Op 14 januari 1933, midden in de crisisjaren, dook de negentienjarige Lou Vlasblom van een bekende spoorbrug in Rotterdam. Hij zette zich af op de duizelingwekkende hoogte van 67 meter, maakte een lange duikvlucht met twee salto’s en kwam heelhuids in het water terecht. Talloze verslaggevers, columnisten en schrijvers probeerden zijn motieven te duiden, kenden een symbolische betekenis toe aan de sprong. Zo werd een stofwolk van hele en halve waarheden opgetrokken waarin een uniek stadsverhaal vorm kreeg: De jongen die van De Hef dook.
€ 22,99 -
Gabo. Portrait of a Sculpture / Portret van een sculptuur
GABO: Portrait of a Sculpture focuses on one artwork: Gabo’s sculpture for department store De Bijenkorf on the Coolsingel in Rotterdam. The spatial construction from 1957 and the artworks by Zadkine and Henry Moore are seen as the three key works of Rotterdam’s unique international collection called Sculpture International Rotterdam. The history of this untitled sculpture by Gabo is interwoven with the history of the city in many ways. The immediate reason for the publication is the recently completed and long-awaited restoration of the work. The book examines the sculpture from many angles: the history of the sculpture then and now as well as its relationship to the city of Rotterdam, the sculpture in relation to Gabo’s thinking and oeuvre, and the restoration and the changing meaning of the sculpture in the public space.
€ 30,00 -
Loeki Metz en het Joods Monument in Rotterdam
De publicatie Loeki Metz en het Joods Monument in Rotterdam is een essay geschreven door Siebe Thissen over de totstandkoming van en ontwikkelingen rondom het Joods Monument in Rotterdam. Het Joods Monument werd in 1967 door kunstenaar Loeki Metz vervaardigd. Het monument was de eerste herinnering aan joodse slachtoffers van de Shoah in Rotterdam en betrof een geschenk van Comit Ereschuld aan Joodse Stadsgenoten, dat hiermee excuses aanbood aan de joodse gemeenschap.In zijn essay Loeki Metz en het Joods Monument in Rotterdam beschrijft Thissen de moeizame totstandkoming van het monument, die hij illustratief noemt voor de even moeizame wijze waarop Rotterdam (n Nederland) na de oorlog omging met teruggekeerde Joden. In dat spanningsveld dwingt het doorzettingsvermogen van de beeldhouwster Loeki Metz bewondering af.
€ 12,50