0
Vanaf €15,- geen verzendkosten.
I.v.m. de drukte bij PostNL kan vertraging in de levering optreden.

Maxim Februari | Klont

Bodo Klein heeft zich op het ministerie van Veiligheid onmogelijk gemaakt en moet een paar weken in de luwte blijven. Zo kan hij mooi een opdracht uitvoeren voor zijn minister: hij wordt op pad gestuurd om verdachte uitspraken te onderzoeken van de wereldberoemde spreker Alexei Krups. Helaas komt op hetzelfde moment de familie van zijn vrouw logeren.

Alexei Krups reist intussen rond met een bejubelde lezing over digitale technologie. Door het gebruik van data en kunstmatige intelligentie zullen de roman en de politiek teloorgaan, waarschuwt hij opgewekt. Halverwege zijn tournee merkt Krups tot zijn verbazing dat hij een groot expert is geworden op het gebied van alle denkbare technologieën. Zijn roem dwingt hem steeds boudere uitspraken te doen. Maar wat weet hij er eigenlijk van?

‘De grootste vraag van de huidige tijd is hoe de mens greep houdt op zijn leefwereld’, zegt een collega van Alexei Krups. Leren we de wereld en de mens beter begrijpen door de vooruitgang? Of zorgt het menselijk tekort ervoor dat we juist alle controle verliezen?

©Bob Bronshoff

Maxim Februari

Schrijver, jurist en filosoof Maxim Februari debuteerde in 1989 met de roman De zonen van het uitzicht en ontpopte zich in de bijna dertig jaar die volgden tot een van de scherpzinnigste en origineelste denkers van ons taalgebied. In 2007 publiceerde hij de grote roman De literaire kring, die nationaal en internationaal bejubeld werd. Het boek won de Annie Romein-Verschoorprijs en behaalde de shortlist van de Libris Literatuurprijs en de Gouden Uil Literatuurprijs en de longlist van de International impac Dublin Literary Award. In 2008 ontving Februari de Frans Kellendonkprijs voor zijn gehele oeuvre.

  • ‘Briljante roman van Maxim Februari over hoe mens te zijn in een “gedataficeerde” wereld. Niet eerder verpakte hij zijn zoektocht zo geestig, sprankelend en veelzijdig.’ - DE VOLKSKRANT *****
  • ‘Februari’s mooie stijl, de krachtige beelden, de heldere psychologie van de personages ook, maken dat Klont in zijn geheel een goed voorbeeld is van wat erin beweerd wordt: dat alleen menselijke intelligentie, liefde en verbeelding een medicijn kunnen zijn tegen de doorgedraaide kunstmatige intelligentie.’ - TROUW

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Pieter Waterdrinker | Tsjaikovskistraat 40 – Autobiografische vertelling over Rusland & Revolutie

In Waterdrinkers nieuwste, sterk autobiografische roman Tsjaikovskistraat 40 neemt hij de lezer mee op een duizelingwekkende reis door de Russische geschiedenis en door zijn eigen leven. Vertrekpunt is zijn huis in Sint-Petersburg, waar de auteur woont met zijn vrouw en drie poezen, midden in de buurt die honderd jaar geleden het epicentrum was van de Russische revolutie van 1917. Behalve een kroniek over deze periode, die de loop van de Europese geschiedenis van de twintigste eeuw ingrijpend zou bepalen, is de roman een verslag van het onwaarschijnlijk avontuurlijke leven van de auteur, die de afgelopen kwarteeuw in de Sovjet-Unie en Rusland doorbracht. In de handen van meesterverteller Waterdrinker wordt dit een rit op een literaire achtbaan. Een roman van een aangrijpende schoonheid, een ode aan de gespleten ziel van Rusland en de eeuwige interne strijd die dat oplevert. Groots ook in de wijze waarop Waterdrinker zijn eigen worsteling beschrijft met het leven, zijn schrijverschap, de liefde.

©Julia Jisnak

Pieter Waterdrinker

Pieter Waterdrinker (Haarlem, 1961) woont in Moskou. Hij publiceerde onder andere de romans Liebmans ring, Een Hollandse romance, Duitse bruiloft en De Dood van Mila Burger en de verhalenbundel Montagne Russe. Zijn werk is in het Engels, Duits en Russisch vertaald en werd genomineerd voor de Libris Literatuur Prijs, de Gerard Walschapprijs en de Bob Den Uylprijs. Van Duitse bruiloft werden de internationale filmrechten verkocht en er verscheen begin 2016, bijna tien jaar na de eerste verschijning, een herziene editie. In april 2016 verscheen tevens Poubelle, een panoramische en hermansiaanse roman die de dilemma’s van deze tijd blootlegt aan de hand van o.a de oorlog in Oost-Oekraïne en de MH17-ramp. 

  • “Een meesterwerk.” **** – De Standaard
  • “Dit is Waterdrinker op zijn best. Cynisch, spottend, exuberant; zowel qua inhoud als qua stijl.” **** - de Volkskrant
  • "Van begin tot eind heerlijk en meeslepend" **** - NRC Handelsblad
  • “Woorden van Waterdrinker zijn verbazingwekkend als een superieur circus.” ***** - Elsevier
  • “De verteller beweegt zich als een onafhankelijke, vrije geest die met een scherp oog observeert en kleurrijk schetst. Rijke contrasten levert dat op.” – De Groene Amsterdammer
  • "Geheel op z’n Waterdrinkeriaans voert de schrijver ons in tomeloze vaart langs historische gebeurtenissen, met een heel persoonlijke insteek." -  De Telegraaf
  • "Wat kan die Waterdrinker toch beeldend schrijven. Honderd jaar na de Russische Revolutie laat hij deze heftige geschiedenis opnieuw schitteren." - Zin Magazine
  • "Een roman van een grote schoonheid, humor en kracht. Magnifiek." - Theo Hakkert
  • "Ik vond de taal zo rijk, zo rijkgeschakeerd." - Carolina Lo Galbo, VPRO Boeken