Wij gedenken het honderdste sterfjaar van de Franse schrijver Marcel Proust met een geschenkboekje voor klanten van Donner, uitsluitend af te halen aan de Coolsingel.
Met zijn romancyclus Op zoek naar de verloren tijd leverde Proust onbetwist een van de grootste literaire prestaties. Dit najaar verschijnen er nieuwe vertalingen van zijn werk en wordt ander werk opnieuw uitgegeven. Ook komen er nieuwe boeken uit over het leven en oeuvre van de schrijver.
Boekhandel Donner geeft zelf ook een kleine tekst van Proust uit! Het fragment De sonate uit de onvoltooide (en niet in een Nederlandse vertaling gepubliceerde) roman Jean Santeuil. Het kan gelezen worden als een bescheiden opmaat naar de hele romancyclus. Daarnaast biedt het nog een musicologische verrassing. De sonate werd vertaald en van een nawoord voorzien door Arie Vuyk.
Het boekje is een geschenk voor klanten van Donner en uitsluitend af te halen aan de Coolsingel.
In De sonate zijn twee belangrijke thema’s uit de
latere romancyclus Op zoek naar de verloren tijd
terug te vinden: de kunst die verbindend werkt
tussen twee mensen, en de werking van het
geheugen, waarin een vroeger beleefde sensatie
terugkeert en daarmee een brug slaat naar de
tijd die onherroepelijk verdwenen is. De hele
spanningsboog van de romancyclus van Marcel
Proust is hier pril en kort aanwezig. Zo kan dit
korte fragment, dat onmiskenbaar literaire
kwaliteit heeft, een toegankelijke introductie
zijn om de gehele romancyclus te lezen: een
hoogtepunt in de wereldliteratuur.
Marcel Proust (1871-1922) groeide op in een welgesteld milieu in Parijs, waardoor hij als volwassene het leven van een mondaine schrijver kon leiden. Door zijn astma en het verdriet om de dood van zijn ouders trok Proust zich aan het begin van de twintigste eeuw steeds meer terug uit het maatschappelijke leven. Hij wijdde zich volledig aan wat zijn levenswerk zou worden: de romancyclus Op zoek naar de verloren tijd.
en andere manuscripten
€39,99
In 1954 maakt de befaamde Parijse uitgever Bernard de Fallois uit het niets melding van de vondst van vijfenzeventig bladen handgeschreven werk van Marcel Proust. Het lijkt om een voorstudie te gaan van de beroemde romancyclus Op zoek naar de verloren tijd, maar de vijfenzeventig bladen verdwijnen gelijk weer uit zicht. Pas na het overlijden van De Fallois in 2018 worden ze in zijn nalatenschap gevonden en in 2021 geredigeerd en geannoteerd uitgeven door Gallimard.
De herontdekking slaat in als een bom. De internationale pers heeft het over ‘de heilige graal’, want nu het materiaal door iedereen gelezen kan worden, wordt het belang meteen duidelijk. De vijfenzeventig bladen, door Marcel Proust in 1908 geschreven en zorgvuldig bewaard, zijn niets anders dan het fundament van Op zoek naar de verloren tijd. In deze teksten herkent de lezer de meest iconische momenten uit de romancyclus, maar vaak zijn de details anders dan in het uiteindelijke werk. De vijfenzeventig bladen zijn een miniatuurversie van La Recherche, en ze bieden een unieke kijk op het leven en denken van de jonge Marcel Proust.
Een gids voor de moderne lezer van Op zoek naar de verloren tijd
€19,99
Een toegankelijke en leerzame wegwijzer door leven en werk van Marcel Proust.
Honderd jaar na de dood van Marcel Proust (1871-1922) is het hoog tijd om het cliché van de wereldvreemde dandy die ellenlange zinnen schreef naar het rijk der fabelen te verwijzen. In De tijdmachine van Marcel Proust maken we kennis met de andere Proust: humorvol, erudiet, en sterk betrokken bij actuele culturele, sociale en politieke ontwikkelingen.
Aan de hand van zijn zevendelige meesterwerk Op zoek naar de verloren tijd trekt emeritus hoogleraar Ieme van der Poel een relevante parallel tussen de belle époque en onze eigen tijd. Ook de personages van Proust geven zich over aan de rage om te sporten in het groen, en verdiepen zich in de vraag naar de complexiteit van seksuele geaardheid. Net als de schrijver zelf omarmen ze de verworvenheden van de moderne tijd. Proust slaagt erin om de fictionele werkelijkheid die hij schiep uit te tillen boven haar historische kader. Proust, de woordkunstenaar, maakte ons een eeuw geleden al duidelijk dat taal niet onschuldig is en in het uiterste geval kan leiden tot uitsluiting en raciaal geweld.