• Geen verzendkosten vanaf €15,-
  • Uw cadeaus gratis ingepakt
  • Bestellen zonder account mogelijk
  • Geen verzendkosten vanaf €15,-
  • Uw cadeaus gratis ingepakt
  • Bestellen zonder account mogelijk

Kromhout en Verheul vrachtwagens

Wobbe Reitsma

Kromhout en Verheul vrachtwagens
Kromhout en Verheul vrachtwagens

Alle bindwijzen en edities

  • Hardback / gebonden

    2023

    € 34,95

Kromhout en Verheul vrachtwagens

Wobbe Reitsma

Hardback / gebonden | Nederlands
  • Tijdelijk niet leverbaar. Leverdatum is onbekend.
  • Niet op voorraad in onze winkel
€ 34,95
  • Vanaf €15,- geen verzendkosten.
  • 30 dagen ruiltermijn voor fysieke producten

Omschrijving

In 1867 kocht Daniël Goedkoop sr. voor zijn zoon Daniël jr. de oude en in verval geraakte scheepswerf 't Kromhout in Amsterdam aan. De werf hield zich vooral bezig met de bouw en reparatie van kleine zee- en binnenvaartschepen. Met de aankoop van de werf werden de namen Goedkoop en Kromhout voor altijd met elkaar verbonden. Rond 1900 begon de werf 't Kromhout zelf stoommachines en petroleummotoren te produceren. Door de gestegen vraag bouwde Kromhout in 1908 een nieuwe motorenfabriek aan de Motorkade in Amsterdam. Na een periode van experimenteren met een aantal soorten motoren sloot Kromhout in 1932 een licentie-overeenkomst met de Britse motorenfabrikant Gardner om haar dieselmotoren te gaan produceren. In eerste instantie werden deze zuinige motoren in schepen en in de chassis van vele merken vrachtwagens en autobussen gebouwd. In 1934 besloot Kromhout om zelf vrachtwagen- en autobuschassis te gaan produceren, die uiteraard met Gardner dieselmotoren werden uitgerust. De productie tijdens de Tweede Wereldoorlog was minimaal en pas in 1948 konden er weer Kromhout vrachtwagens worden vervaardigd. De meeste Kromhout vrachtwagens werden echter in de jaren '50 geproduceerd. Vanaf het einde van de jaren '40 werden de Gardner motoren doorontwikkeld tot volwaardige Kromhout motoren, die steeds krachtiger werden. De sinds 1956 sterk teruggelopen vraag naar nieuwe voertuigen deed de Kromhoutdirectie in 1958 besluiten om de productie daarvan te beëindigen en zich voortaan volledig op de bouw van dieselmotoren te gaan concentreren. Inmiddels had Kromhout toenadering gezocht tot carrosseriebouwer Verheul uit Waddinxveen. Op 1 oktober 1958 werd de productie van vrachtwagen- en autobuschassis aan haar overgedragen. In de periode tussen 1935 en 1958 heeft Kromhout een kleine 2.000 voertuigen geproduceerd, waarvan ruim 800 vrachtwagenchassis. Verheul begon vanaf eind 1958 vol goede moed vrachtwagenchassis te bouwen. Deze werden voorzien van moderne, door haar ontworpen cabines. Helaas kwamen de hooggespannen verwachtingen niet uit en besloot Verheul al na iets meer dan vier jaar de productie van vrachtwagenchassis te beëindigen. In 1963 verliet het laatste chassis de fabriek van Verheul. Er zijn er in totaal slechts 91 van gebouwd.

Specificaties

  • Uitgever
    De Alk
  • Druk
    1
  • Verschenen
    okt. 2023
  • Bladzijden
    160
  • Genre
    Auto’s: algemeen
  • Afmetingen
    305 x 216 x 18 mm
  • Gewicht
    1011 gram
  • EAN
    9789059612730
  • Hardback / gebonden
    Hardback / gebonden
  • Taal
    Nederlands

Gerelateerde producten

Formule 1: De wereldkampioenen

Formule 1: De wereldkampioenen

Maurice Hamilton
€ 29,99
Waar is de blauwe auto?

Waar is de blauwe auto?

Joachim Krause
€ 13,99
Autopia

Autopia

Peter Giesen
€ 24,99
Het verhaal van Ferrari

Het verhaal van Ferrari

Stuart Codling
€ 18,99
DAF 65 - 75 - 85 CF

DAF 65 - 75 - 85 CF

Marcel van der Sluis
€ 37,95