• Geen verzendkosten vanaf €15,-
  • Uw cadeaus gratis ingepakt
  • Bestellen zonder account mogelijk
  • Geen verzendkosten vanaf €15,-
  • Uw cadeaus gratis ingepakt
  • Bestellen zonder account mogelijk

Onderbuikgevoel en roddelen

Een interactief perspectief op roddelen, roddel en roddelverhalen

Rinus Feddes

Onderbuikgevoel en roddelen
Onderbuikgevoel en roddelen

Alle bindwijzen en edities

  • Paperback

    2018

    € 22,00

Onderbuikgevoel en roddelen

Een interactief perspectief op roddelen, roddel en roddelverhalen

Rinus Feddes

Paperback | Nederlands
  • Op werkdagen voor 23 uur besteld, dezelfde dag verstuurd.
  • Niet op voorraad in onze winkel
€ 22,00
  • Vanaf €15,- geen verzendkosten.
  • 30 dagen ruiltermijn voor fysieke producten

Omschrijving

Mensen praten regelmatig met elkaar over een afwezige derde partij. Daarbij stellen zij de eigen sociale en morele waarden hoger dan die van de persoon of personen over wie zij praten. Roddel is een van de vele instrumenten waarover mensen beschikken bij hun streven naar invloed en macht. Roddelen (en metacommuniceren over roddelen) kan binnen organisaties, bedrijven en instituties al te vanzelfsprekende verhoudingen ter discussie stellen. Als zodanig vormt het roddelen een informele communicatiestroom, naast het officiële, vanuit hogere en lagere echelons gevormde verhaal over zaken, personen en sociale verhoudingen. Roddelen kan daarom als een relevant (en wellicht zelfs essentieel) onderdeel van het samenwerken in organisaties, instituties en andere sociale verbanden gezien worden. De arbeidsverhoudingen in dergelijke verbanden zijn gebaat bij een meer professionele benadering van roddelen. Het boek Onderbuikgevoel en roddelen geeft een overzicht van de wetenschappelijke literatuur uit de antropologie, sociologie, sociaal-psychologie, organisatie- en managementwetenschappen, en evolutionaire psychologie. Daarnaast wordt geput uit een breed corpus aan ervaringen met roddelen van studenten, werknemers, en leidinggevenden in diverse sociale verbanden. De auteur ontvouwt een interactief perspectief waarin de tijdens de interactie gevormde roddelverhalen en verhalen over roddelen (sociale constructies) centraal staan. Vanuit een viertal oriëntatiegebieden worden methodieken aangereikt waarmee mensen in sociale verbanden (in het bijzonder organisaties) op een constructieve manier kunnen metacommuniceren over roddelen. Hieruit kunnen procedures ontwikkeld worden voor interventies. Rinus Feddes (Rotterdam, 1949) is bedrijfssocioloog /bedrijfskundige en ontwikkelde diverse workshops, lessen en onderwijsprogramma’s (o.a. ‘Kantoorpolitiek’; 1997-2010; ‘Roddelen op de werkvloer’; 2000-2014; en ‘Informele communicatie in organisaties’; 2004-2006). Verder publiceerde hij verschillende artikelen over dit onderwerp.

Specificaties

  • Uitgever
    Eburon
  • Druk
    1
  • Verschenen
    mei 2018
  • Bladzijden
    224
  • Genre
    Bedrijfskunde: algemeen
  • Afmetingen
    240 x 170 x 14 mm
  • Gewicht
    433 gram
  • EAN
    9789059729551
  • Paperback
    Paperback
  • Taal
    Nederlands

Gerelateerde producten

Zo word je zakenvrouw van het jaar

Zo word je zakenvrouw van het jaar

Kristel Groenenboom
€ 20,00
Handboek ZZP Bouw 2024

Handboek ZZP Bouw 2024

Peter Bosman
€ 29,50
Your Life Really Matters!

Your Life Really Matters!

Edwin Vreedeveld
€ 21,50
Fully charged

Fully charged

Lieven Van Linden
€ 32,00
Same as Ever - Nederlandse editie

Same as Ever - Nederlandse editie

Morgan Housel
€ 22,99
Vaker in de media

Vaker in de media

Janneke van Heugten
€ 35,99