• Geen verzendkosten vanaf €15,-
  • Uw cadeaus gratis ingepakt
  • Bestellen zonder account mogelijk
  • Geen verzendkosten vanaf €15,-
  • Uw cadeaus gratis ingepakt
  • Bestellen zonder account mogelijk

Psychologie en pedagogiek van het jonge kind

Over ontwikkeling, stimulering en vorming

Jan Dirk Imelman, Sieneke Goorhuis-Brouwer & Wilna Meijer

Alle bindwijzen en edities

  • Paperback

    2019

    € 29,00

Psychologie en pedagogiek van het jonge kind

Over ontwikkeling, stimulering en vorming

Jan Dirk Imelman, Sieneke Goorhuis-Brouwer & Wilna Meijer

Paperback | Nederlands
  • Leverbaar, de levertijd is 2 werkdagen.
  • Niet op voorraad in onze winkel
€ 29,00
  • Vanaf €15,- geen verzendkosten.
  • 30 dagen ruiltermijn voor fysieke producten

Omschrijving

Psychologie en pedagogiek van het jonge kind biedt een perspectief op wat opvoeding en onderwijs voor kinderen van nul tot ongeveer tien jaar zou moeten inhouden. Wat houdt de groei 'van binnen naar buiten' in, hoe verhouden zich meedoen en stimuleren respectievelijk onderwijzen en leren? Kortom: hoe verloopt het verband tussen 'laten groeien' en 'leiden'? De baby-, dreumes-, peuter- en kleuterfasen en de eerste schooljaren worden zowel vanuit de praktijk als theoretisch behandeld. In de praktisch getinte hoofdstukken gaat het, geïllustreerd aan vele casussen, over fase typerende gedragskenmerken en hoe je je daar pedagogisch toe moet verhouden. In de theoretische hoofdstukken wordt aandacht besteed aan de rol van de cultuur en hoe de school kan bijdragen aan de vorming van (cultuur)kritische volwassenheid. Tevens wordt de systeemtheorie voor de kleine kind-periode beschreven en de betekenis van de eerste symptomen van zelfreflectie tijdens de kleuterjaren. Daarbij wordt duidelijk hoe de kanteling van kleuter naar schoolkind zich voltrekt, en waarin de opvoeding daarná verschilt van die van daarvóór. Ook komt aan de orde hoe zich al vroeg de drievoudige relatie ontwikkelt tussen kind, het andere en de ander. Een nog zelden besproken ontwikkeling, die vooruitwijst naar de latere leerling-leerstof-docentrelatie in het onderwijs. Als schoolkinderen rond hun negende jaar rekenen, schrijven en lezen op 'aanvankelijk' niveau beheersen, zijn ze klaar voor de eigenlijke algemene vorming. Het boek eindigt hier. Het heeft dan één van de boeiendste perioden van de persoonlijkheidsontwikkeling behandeld. Het boek is geschreven voor hbo-studenten (Pabo, SPW, SPH, pedagogiek) die binnen hun opleiding te maken krijgen met leer- en ontwikkelingspsychologie, pedagogiek en/of onderwijskunde. Ook ouders kunnen er hun voordeel mee doen: de praktische hoofdstukken zijn herkenbaar, de theoretische zijn helder en inzicht verrijkend.

Specificaties

  • Uitgever
    Uitgeverij Van Gorcum B.V.
  • Druk
    1
  • Verschenen
    feb. 2019
  • Bladzijden
    224
  • Genre
    Onderwijsfilosofie
  • Afmetingen
    240 x 167 x 13 mm
  • Gewicht
    467 gram
  • EAN
    9789023255840
  • Paperback
    Paperback
  • Taal
    Nederlands

Gerelateerde producten

Basisboek ontwerponderzoek

Basisboek ontwerponderzoek

Anne van der Werff
€ 27,50
Leven lang spelen

Leven lang spelen

Lorna Minkman
€ 30,00
Digitale didactiek. Hoe? Zo!

Digitale didactiek. Hoe? Zo!

Griet Bogaert
€ 29,99
Oei ik groei!

Oei ik groei!

Hetty van de Rijt
€ 32,99
Medemenselijk opvoeden

Medemenselijk opvoeden

Micha de Winter
€ 24,95