Voor de Eerste Wereldoorlog was België de op vijf na grootste industriële macht ter wereld. Overal ter wereld legden Belgische firma's spoorwegen aan en reden Belgische treinen en trams, tot in. Belgische firma's bouwden de Parijse metro en legden de Oriënt Express aan. De beurs van Brussel was een van de tien belangrijkste beurzen ter wereld.
Aan die periode van ongekende welvaart kwam een bruusk einde toen Duitse legers in augustus 1914 België binnenvielen en liet het land kaalgeplukt achter, België was zijn voormalige status als industriële grootmacht voor altijd kwijt.
In
Een dure vrede reconstrueert Mark De Geest de bruuske overgang van
Brave Little Belgium naar
Poor Little Belgium.
Mark De Geest werkte als regisseur, producer en scenarist bij VRT voor zowel één als Canvas. Hij is de man achter succesvolle fictiereeksen als
Stille Waters en
In Vlaamse Velden, dat zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog in België, en schopte het tot hoofd Fictie van VRT.
Tevens maakte hij historische documentaires voor Canvas, onder andere
Brave Little Belgium over de Eerste Wereldoorlog. Hij schreef een aantal boeken over zijn passie, de Eerste Wereldoorlog:
Brave Little Belgium (2014)
, 14-18 in honderd dagen (2017) en
Een dure vrede (2018)
. Over de Tweede Wereldoorlog schreef hij de historische roman
Transport XX. Bestemming Auschwitz (2020).