Omschrijving
Op 7 januari 1977 zette een optreden van de Sex Pistols in Paradiso punk definitief op de kaart in Nederland. In de maanden die volgden, ontstonden punkscenes rond de lokale jeugdcentra, brachten talloze bands singletjes uit in eigen beheer en werden fanzines opgericht. Punk viel samen met een ongekende explosie van creativiteit op het gebied van muziek, journalistiek, graffiti, literatuur, beeldende kunst en mode. De invloed van de korte punktijd werd vanaf de jaren tachtig overal merkbaar: in de mainstream en underground, in de musea en clubs, in het straatbeeld en in de mentaliteit van mensen. Als stijl werd punk opgeslokt door de commerciële modewereld en muziekindustrie. Maar de punk-attitude, het gedachtegoed van de punkcultuur, is onderhuids deel geworden van de Nederlandse samenleving.
Leonor Faber-Jonker (1987) (Leonor Jonker) is historicus, schrijver, kunstenaar en curator. Ze behaalde een Research MA Moderne Geschiedenis, is gefascineerd door herinnering en werkt graag met (persoonlijke) archieven, historische objecten en foto's, vooral met betrekking tot koloniale geschiedenis en de tegencultuur van de jaren tachtig. Ze cureerde tentoonstellingen in onder meer Melkweg Expo, WORM en Mémorial de la Shoah en schrijft voor o.a. Gonzo (circus), Tubelight en Metropolis M.