• Geen verzendkosten vanaf €15,-
  • Uw cadeaus gratis ingepakt
  • Bestellen zonder account mogelijk
  • Geen verzendkosten vanaf €15,-
  • Uw cadeaus gratis ingepakt
  • Bestellen zonder account mogelijk

Zeevaart en scheepsberging in de 21e eeuw

Meningen van een zeeman

Jan ter Haar

Zeevaart en scheepsberging in de 21e eeuw
Zeevaart en scheepsberging in de 21e eeuw

Alle bindwijzen en edities

Zeevaart en scheepsberging in de 21e eeuw

Meningen van een zeeman

Jan ter Haar

Hardback / gebonden | Nederlands
  • Op werkdagen voor 23 uur besteld, dezelfde dag verstuurd.
  • Niet op voorraad in onze winkel
€ 22,99
  • Vanaf €15,- geen verzendkosten.
  • 30 dagen ruiltermijn voor fysieke producten

Omschrijving

Ter Haar beschrijft in "Meningen van een zeeman" de, naar zijn mening, vreemde gang van zaken in de huidige wereld van de scheepvaart en scheepsberging. Het gaat over de enorme overdrijving van gebeurtenissen. Deze brachten hem er toe zijn verbazing op te schrijven. Het was de blokkade in het Suezkanaal door het zeer grote containerschip "Ever Given" dat het laatste zetje gaf. De berging van de eeuw werd het genoemd.

Van het één kwam het ander en de onderwerpen meldden zich als vanzelf: het gaat over het Suezkanaal. Het gaat over reuzeschepen, zowel containerschepen als cruiseschepen, alles zeer groot en buiten proporties. Het gaat over Lloyd's Salvage Arbritration Branch. De oplopende kosten van een berging. Ongevallen met autotransportschepen en veetransportschepen. Kunstmatige intelligentie en autonoom varen. En hoe gaat men om met bemanningen in tijden van oorlog. Het gaat over autoriteiten, ten anker liggen en scheepsbranden. Het foutief opgeven van ladingen, gewichten en samenstelling, veelal uit winstbejag.

Ook over de bemoeienis van Jan en alleman met beleid op het schip mede vanwege goede communicatiemiddelen. De beste stuurlui staan letterlijk aan land. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid geeft zelfs in één van haar recentere uitspraken het advies aan een reder een dwingende aanwijzing tijdens de reis op te leggen aan de kapitein. Maar de wet van de zee is anders.

Het gaat uiteraard ook over vluchthavens, de veilige haven voor een schip in nood. Dat vraagt daadkracht. Maar dat moet dikwijls uitgebreid met belangengroepen besproken worden, dat kost veel tijd, tijd die er niet is.

Specificaties

  • Uitgever
    Lanasta
  • Druk
    1
  • Verschenen
    apr. 2024
  • Bladzijden
    148
  • Genre
    Schepen en boten: algemeen
  • Afmetingen
    247 x 177 x 17 mm
  • Gewicht
    636 gram
  • EAN
    9789464561883
  • Hardback / gebonden
    Hardback / gebonden
  • Taal
    Nederlands

Gerelateerde producten

Reuchlins reis

Reuchlins reis

Cathalijne Boland
€ 24,99
Waar is de blauwe auto?

Waar is de blauwe auto?

Joachim Krause
€ 13,99
Het Zeilboek

Het Zeilboek

J. Peter Hoefnagels
€ 21,99
De grote wilde vaart

De grote wilde vaart

Aafke Steenhuis
€ 39,95
Zware Kees

Zware Kees

Kees Wiersum
€ 32,50